onsdag, augusti 19, 2009

Till kvinnan i gröna Forden

Käre med (mot) trafikant,
Du hytte med näven när jag inte släppte in Dig idag, strax före Alviksrondellen. Förmodligen undrar Du varför, för visst ska man hjälpa varndra i trafiken. Och jag brukar göra det, men när någon (i detta fallet Du) slår på blinkersen i samma ögonblick som Du kastar om ratten och nästan touchar min vänstra front så blir jag nervös.

Jag kan inte tvärnita då jag har en stor långtradare tätt bakom och som mig veterligen har en ganska lång bromssträcka. Jag kan inte heller gasa för jag misstänker att skåpbilen framför mig skulle bli lite lätt förgrymmad om jag försökte tränga in i hans bagageutrymme.

Men det löste sig ändå, då Du bestämde Dig för lite rysk roulette och kastade Dig in framför en annan bil fast denna gången i körfältet till höger och denna gång utan att använda blinkersen. Ett tips, när denna bilist tutade var det inte för att säga hej....

Nu vet jag inte vad det var för fel på det körfältet, men uppenbarligen trivdes Du inte för det tog inte många minuter innan Du genade tvärs över 2 filer och återigen var jag ivägen. Fast den här gången tröck jag ganska hårt på tutan, vilket Du inte såg ut att uppskatta. Återigen, inte heller denna gång var det menat som en hälsning....

Jag förmodar att Du var uttråkad av den täta trafiken och för att pigga upp tillvaron så bestämde Du Dig för lite gammal hederlig slalomåkning. Ett litet nöje som somliga rastlösa trafikanter brukar ta till i tät trafik. Även om jag inte helt förstått tjusningen med den, så föredrar jag det framför det närbesläktade spelet Rysk roulette som nämndes ovan.

Såsom långvarig körkortsinnehavare med många mil bakom mig, varav ett stort antal i tät trafik, så är det några tips jag gärna vill delge Dig så att Du kan förfina Din lek:

1. Blinka först och sväng sedan. Okej att det inte är lika spännande möjligen, men det är mer sportsligt mot de kringvarande bilarna.
2. Undvik att svänga om ingen som helst lucka finnes, man blir så lätt nervös då. Samma motivering som punkt 1 gäller.
3. Se för bövelen till att laga sidospeglarna! Okej om en hänger löst, men när båda två hänger som urtvättade disktrasor rakt ned mot backen ger det ett viss känsla av vårdslös körning. Sådana bilister är åtminstone jag lite rädd för.

Inga kommentarer: