lördag, mars 11, 2006

Natt i trollskogen

Här kör vi rockader på kvällarna. Vem som somnar var är alltid lika spännande, men än mer intressant är vem som vaknar var. Imorse låg mellantrollet och jag inklämda i lilltrollets säng, hela 80 cm ojämt fördelat (jag fick minst!), stortrollet sov i soffan och lilltrollet tronade solokvist i stora dubbelsängen. Endast guldfisken stannade på sin plats hela natten! Alltid något.

Trollmamma: Inatt älsklingen måste Du försöka sova hela natten i Din säng.
Lilltrollet: Varför då mamma?
Trollmamma: För att jag och pappa behöver få sova. Och Du med.

Lilltrollet: Men om jag vaknar mitt i natten?
Trollmamma: Då ska Du försöka somna om.
Lilltrollet: Men om det inte går
Trollmamma: Det går gumman om Du försöker.
Lilltrollet: Kan inte Du sova hos mig då mamma?
Trollmamma: Nej gumman, jag ska sova i min säng.

Lilltrollet: Varför då för?
Trollmamma: För jag vill sova tillsammans med pappa.

Lilltrollet: Mamma, ska Du ha fler bebisar?
Trollmamma: Nej gumman, det blir inga fler.

Lilltrollet: Men då så, då behöver Du inte sova hos pappa!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vissa nätter har vi skyttetrafik. Bär tillbaka den ena, och möter nästa i hallen... :)När går det över? Och hur länge dröjer det innan man saknar dessa små nattliga kramar...?

Mildamakter sa...

*hihi*...ja du....*ler stort*

Anonym sa...

*skrattar* lilltrollet är smart! Jag minns när vi hade tre i dubbelsängen, men kort period tack o lov.

... sa...

Hihihi...smart tjej!

Loppan vaknar inte så ofta längre, men när hon gör det så hojtar hon tills ngn kommer och hämtar. Är det mitt i natten får hon komma över, men är vi fortf. uppe blir det nattning nr 2 i egna sängen. Basta. Det är ganska mysigt att ha henne mellan oss när det inte är så ofta.

Batbut sa...

Sandra, jag tror att Lillebror och Lilltrollet är jämngamla, men hon verkar lite mer envis.
Myra, på ett sätt är det mysigt men jag vill ha lite mer sömn i bagaget *s*
Milda, jag undrar vad hon egentligen tänkte på *S'
A-M, hon har iofs rätt. Här har vi kört 4 i sängen under låååååång tid
Kimmi, här har vi ibland både 1-2 nattningar i egen säng (per troll alltså) och sedan börjar skytteltrafiken kring 2 snåret. Den avtar framåt 5 när lilltrollet tycker att dagen börjar

Bambi sa...

Men det var ju logiskt och bra! :-)
Fast personligen blir jag totalt knäpp, om jag inte får sova....
Tur att guldfisken i allafall inte hoppar omkring!

Lotten Bergman sa...

Här hemma är vi sju personer som halkar runt på tolv sovplatser. Barnen glider som slajmisar ur sängarna och sover aldrig på samma plats två nätter i sträck. Jag vet så sällan var jag är när jag vaknar på morgonen att hade någon sagt "i Östtimor" hade jag förmodligen accepterat det.

Trygghetsnarkomaner är vad de kommer att bli när de blir stora. De kommer att gå i terapi och tro att det var vi föräldrar som inte gav dem ordentliga sovplatser ...

Batbut sa...

Bambi, visst var det logiskt. Men jag är redan knäpp - av sömnbrist! Så jag struntar i logiken, jag vill ha sömn!
Lotten, välkommen hit! Hur överlever man? Vi är inne på 7:e året och det känns lååååångt *s*