söndag, januari 06, 2008

Heureka, I've got it!

Trogna läsare av den är bloggen vet att jag hyser en viss aversion mot Telenor, efter diverse turer med deras ytterst otjänstvilliga kundtjänst. Till slut löste vi problemet, men mest till deras favör. How surprising!

På vårt privata abbonemang har vi Tele 2. Där blev jag uppringd för några månader sedan och fick "an offer you can't refuse". Jag talade om för säljaren att jag redan har Tele 2, men det spelade ingen roll. Han skulle göra någon habrovinkel så att jag blev ny kund fastän jag redan var kund. Habrovinkeln han lyckades åstadkomma var att han skrev över vårt privata abbonemang på mitt bolag! Inte så bra. Det gillas vare sig av mig eller Skatteverket, eftersom det är rent privata levnadskostnader. Misstaget uppdagades när fakturan ställdes till mitt bolag. Många, långa minuter i kundtjänst och sedan snorkigt bemötande där de skulle "se om vi kan göra något åt det hela". Uppenbarligen kunde de det, för nästa månad fick jag dubbla fakturor på samma abbonemang, både privat och till bolaget. Visserligen på olika summor men ändock.

Efter att återigen suttit i många, långa minuter och väntat fick jag en levande människa på tråden. Som undrade varför jag överfört abbonemanget på bolaget! Då blev jag förbannad vilket förmodligen märktes, så hon skulle lyssna igenom bandupptagningen på säljsamtalet för att se om jag hade rätt eller inte, för att sedan återkomma. Det var nu en vecka sedan..... Hon skulle ringa dagen därpå.

Bredbandsmässigt har jag hängt kvar hos Telia, det har känts tryggt och bra (för att inte nämna att jag inte orkar byta mailadress). Visserligen något dyrare, men what the heck - det har ju fungerat. Tills nu. Då det inte fungerade alls. Jag tillhörde den däringa skaran om några hundra tusen vars mail tog en ofrivillig semester. Men vad då, som kompensation får jag ju hela 200 kronor att shoppa för hos Telia. Smart uträknat! För vad hittar jag för 200:- i en Teliabutik som jag behöver? Inte mycket, däremot förmodligen en hel del som kostar mer än så vilket då kommer generera merförsäljning för Telia. För jag lär väl inte vara den ende som resonerar så?

"Äsch vad då, jag ska ju ändå byta telefonsvarare och har 200 tillgodo, jag köper den nu hos Telia! "Och de däringa 200:- är ingen direkt kostnad för Telia, snarare en utebliven intäkt. Som jag gissar på kompenseras av det påslag de har på sina produkter..... M a o ser jag det inte som någon kompensation direkt. Hoppas bara att det inte ligger några "offer I can't refuse" bland de mail som försvann...... Som en liten parantes tycker jag det är skrämmande att man som en av de stora elefanterna inom branschen kan dels råka ut för en serverkrasch av den digniteten och som grädde på moset så är back up'n totalt upfuckad. Känns inte så förtroende ingivande direkt.

Och varför Heureka då? Jo, jag har nu insett betydelsen av ordet Kundtjänst. Det betyder att inte att företagens kundtjänst ska hjälpa oss kunder, vilket jag naivt nog trott. Nej, tvärs om. Det betyder att vi kunder ska stå företagen till tjänst. Som kassako!

1 kommentar:

Humlan sa...

Jag insåg att det har gått för långt när jag blev förvånad över det trevliga bemötandet från kundtjänsten, att allt fixade sig (visserligen tog det någon dag, men dom förvarnade mig om det) och att ingen andades om att det skulle vara fel hos mig. Samt att jag fick ett sms när allt var fixat med ärendenumret ifall något följd problem skulle dyka upp...
Allt detta från Glocalnet som har fått så mycket skäll...