fredag, december 25, 2009

Lilltrollet rules!

Vi bor på Söder i den Kungliga huvudstaden. Den del av söder där en passering av Hornsgatan är nödvändig för att komma någon annanstans. Och vi har ett sommarhus ute i skogen där snön och isen gör att dubbdäck är absolut nödvändigt. Nu är det dryga veckan kvar och sedan kommer vi begå lagbrott var gång vi lämnar vår bostad. Alternativt att vi köper nya vinterdäck utan dubb, för visst har vi några tusenlappar som ligger och dräller. Och sedan håller vi andan och tummarna var gång vi åker ut till landet.

Eller så skaffar vi en bil till som vi parkerar i ett garage strax utanför stan. Absolut smidigast, frågan är bara hur det skall finansieras.

Hur som, Lilltrollet har hört våra kommentarer och har precis som vi tyckt att det är ett korkat beslut. Nej, inte korkat ur miljösynpunkt men det kanske skulle varit med lite mer framförhållning och tanke bakom. Men så var det nu inte, och Lilltrollet blev arg.

Igår sitter jag i soffan när Lilltrollet kommer fram till mig med telefonen och säger att det är någon som vill prata med mig. Jag får en okänd man på tråden som presenterar sig som reporter X och han säger att Lilltrollet ringt honom för att framföra sina åsikter om vinterdäcksförbudet på Hornsgatan!

Hon har alltså blivit så arg att hon att hon har googlat fram en av kvällstidningarnas telefonnummer, ringt redaktionen och bett att få säga vad hon tyckte.

Nu blev det ingen artikel eftersom tidningen ansåg att det var mer av lokalt intresse, men reportern blev lite imponderad över hennes engagemang och initiativförmåga. Och det blev jag med.

Just idag kan jag säga att jag är otroligt glad över att vi har dubbdäck, för gatan är snötäckt med ett lager av is under. Not really funny....


3 kommentarer:

Tankevågor sa...

Ja det är imponerande av henne! Vilken tjej det där är! :-)

Men vet du jag har faktiskt funderat på hur ni ska göra....

Ni MÅSTE ha dubbdäck ute i er skog! Kan tänka mig hur det ser ut därute nu. Tänk att bli stående där och inte komma någon vart med bilen för att det är så halt.

Ur miljösynpunkt tycker jag att det är bra tänkt med förbudet....innan man kan lösa det med andra material eller så i framtiden. Men det borde ju gå att få någon sorts dispens för såna som ni.

Men så här är det ofta....beslut tas innan det är HELT genomtänkt vad det kan föra med sig för konsekvenser för de som drabbas.


GOD FORTSÄTTNING på julen önskar vi er!

Bloggblad sa...

Jag är grymt impad av företagsamheten!

Finns det inte undantagsregler - som att "gäller bara boende" eller nåt sånt?

God fortsättning på dig, förresten! Och krya på dig! Jag åkte på en omgång direkt efter skolavslutningen, men det går fortare över när jag inte har pressen att skynda mig att bli frisk. Så nu är det över. Och nästan 2 veckor kvar av lovet!

Batbut sa...

L-girl, hon kan hon. Och nej, de har nog inte tänkt till!
Bloggis, long time no see. Företagsam är hon, men inga undantagsregler finns tyvärr. Så antingen blir vi utan bil, måste köpa nya vinterdäck och får skippa landet vintertid eller så blir vi lagbrytare. Det lutar åt det sista alternativet. God fortsättning på Dig med!