tisdag, juli 24, 2007

Trollskogens sjukstuga

Lilltrollet den stackarn har legat däckad i feber de senaste dagarna. Hög sådan också, den ligger och pendlar mellan 39 - 40 grader och idag debuterade det stora röda utslag över hela kroppen. Som ett brev på posten kom sedan de karaktäristiska röda prickarna på tungan. Och visst var det väl scharlakansfeber. Väldigt smittosamt så helst ska hela trollfamiljen hålla sig isolerad. Pencillin införskaffat, dock har det inte lyckats landa i magen än. Det blir en ToR varje gång hon tar den, så förmodligen måste vi byta sort.

Det blir underliga dagar, då hon sover i korta etapper utspridda på dygnets alla 24 timmar. Inatt var det exempelvis spelhall mellan 02.00 - 05.30 då hon inte kom till ro. Efter att jag läst några böcker så övergick vi till "Finns i Sjön" följt av en liten Zelda sejour. Vid 6 snåret slocknade både hon och jag av utmattning. Det är dock inte helt lätt att sova ostört när huset inte är större än 45 kvm och enbart har 2 sovrum.

Lilltrollet blir otroligt mammig när hon är sjuk, vilket inte är helt ovanligt. Mellantrollet drabbas då av den stora svartsjukan, för hon känner sig utanför. Jag försöker cell dela mig i den mån det är möjligt, men måste dock prioritera den febersjuka damen. Trollfar gör sitt bästa, men av någon mystisk anledning verkar kombinationen sjuka barn / mamma vara oslagbar.

Känns lite slitet, men det gäller att hålla humöret uppe. Lilltrollet är bra på det. När vi ligger och tar en powernap sprider sig en inte helt angenäm odör i rummet.

Lilltrollet: Förlåt mamma
Trollmor: Det är lugnt gumman
Lilltrollet: Men det var inte mitt fel
Trollmor: Det är lugnt gumman. Försök sov nu
Lilltrollet: Men jag har feber i magen
Trollmor: Du har feber i hela kroppen hjärtat
Lilltrollet: Vet Du hur jag vet att jag har feber i magen mamma?
Trollmor: Nej gumman, hur vet Du det?
Lilltrollet: För prutten var kokhet!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket elände! Hoppas att trollungen blir frisk snart och att ni andra klarar er.. *kram*

Anonym sa...

Oj, inte kul.. Jag skickar dunderpiller via DVD uttag, Hälsa trollet att krya på sig.

The Female Dinousaur sa...

Som om inte regnet vore elände nog, liksom. Ta hand om er i trollskogen och krya på er!

Tankevågor sa...

Men fy vilket elände! När t.o.m. pruttarna är kokheta! Krya på er och försök sova när ni kan! Kram

Batbut sa...

Ja, ni vet ju upplösningen.... *s*