fredag, januari 22, 2010

Pytt i panna

Idag har varit en omväxlande dag. Började morgonen med att inse att jag fått en fettvalk - på ryggen!!! Visserligen har min ökade kroppsvikt även gjort att jag äntligen kan fylla ut en bh av normal storlek, men måste konsekvensen vara att jag får samma bullar på baksidan?

Iofs går problemet att lösa, antingen genom träning (vilket jag är genuint för lat för) eller att jag antar Quasimodos kroppshållning. Nackdelen är dock att jag förutom ryggvärk förmodligen även kommer att få hängbröst. M a o, inga snabba beslut. Detta kräver noggrant övervägande. Jag återkommer i ärendet.

Sedan försökte jag jobba en stund. Det gick mindre bra då min USB hub sa upp sig och det trådlösa nätverket fick frispel. Samt att mitt först möte blev 1,5 timme försenat medan mitt andrda och 3: e möte båda kom för tidigt. Men det löste sig det med, med lite flexiblitete och simultankapacitet.


Sedan ut på mässan, för att stilla designtarmen och insupa kommande trender. Det var trevligt och som bonus fick jag äntligen en ansikte på den är damen, även om jag inte lyckades få span på den berömde maken trots flera försök. Men skam den som ger sig, jag får väl åka dit igen. Eller ligga utanför deras buskar och spionera!

Slutligen måste jag även bekänna att jag idag gick ut public med mina skinn tights. Ingen stenkastning so far, möjligen att det var en eller annan som log i mjugg bakom min rygg men det var jag alltför självupptagen för att notera.

Nu nalkas helgen, finstassen av, makupen vaskas bort och joggingbyxor på. Nu ska jag slumma i soffan!

onsdag, januari 20, 2010

Perspektiv...

Här gnäller jag om världsliga ting som pengar. Så får jag ett samtal från en av mina bästa och tillika äldsta väninnor.

Hennes ex var inblandad i en olycka, men dödlig utgång. Han hade inte en chans att undvika olyckan, men får resten av sitt liv leva med detta. Och med minnet av den personens sista ansiktsuttryck i livet på näthinnan.

Och en ung människa finns inte längre ibland oss. Fy fan vad livet är förgängligt ibland.

Voine voine...

Vi tog beslutet att köra en soft månad i januari, vad gäller utgifter. Nedskärningar vad gäller klädinköp, biobesök o dyl. Det har gått bra. Tills i helgen....

Trollfar lattjar runt med Lilltrollet, som "lyckas" kroka i Trollfars glasögon som far i backen och pulveriseras. Specialslipade glajor är inte billigt... 10 lök gick det kalaset på! Tackar och bugar.

I lördags var Trollfar ute och inspekterade husen i Trollskogen. Gissa vad? I gästhuset hade rören fryst sönder (trots värme i huset) så vi hade istappar från golv till tak i badrummet. Vad det kalaset kostar har vi inken tinken aning om. Men det lär inte billigt om jag får gissa.

Spännande värre, fortsättning lär följa...



tisdag, januari 19, 2010

Utmaning....

Läste i tidningarna att insamlingar pågår för fullt, vilket jag tycker är bra. Läste även Akeluis utspel mot Röda Korsets styrelseordförande, vilket jag också tyckte var bra.

Just nu kör AB en drive om att man skall lämna en timlön i bidrag via Läkare Utan Gränser, så det har jag gjort och lite till. Jag antar att många, precis som jag, är stående bidragsgivare i en eller annan form och det räcker självklart långt.

Men när sådana här katastrofer inträffar så behövs det lite extra. Så varför inte lägga lika mycket som Du lägger på dagens lunch, till en av alla de otaliga insamlingarna som finns?

Jag vet att alla inte har råd, men 5 kronor är bättre än noll.

lördag, januari 16, 2010

Hilfe...

Läser i Mellantrollets planeringsbok från skolan;

Fråga: Vad har Du lärt Dig den här veckan i skolan?

Svar: Inte mycket för jag får inte längre sova på lektionerna!

Vart skall detta sluta, hon är 10.....

Inte riktigt frisk....

Väninnan och jag var nere för att införskaffa kvällens middag i vår lokala butik. Vet inte riktigt vad som hände med väninnan idag, men hon var inte riktigt helt vid sina sinnens fulla bruk....

Trollmor: Shit vad ont jag har här (och pekar på halsmandlarna)
Väninnan: Du kanske håller på att få blåskatarr!
Trollmor: Blåskatarr?!?!?!?!
Väninnan: Nej, sorry. Jag sa fel. Jag menade påslakan
Trollmor: PÅSLAKAN?!?!??!

Och så fick jag totalbryt, bröt ihop i en fnitterorgie utan dess like. Kassörskan tittade på mig som om jag vore helt förryckt och väninnan såg mest oförstående ut.

Dags att byta butik kanske?

fredag, januari 08, 2010

Och historien upprepar sig...

För första gången på länge kom vi tillbaka efter ett långt lov utan någon som helst oro. Tvärsom, Lilltrollet skuttade iväg till skolan. Längtade både efter lärare och skolkompisar, även läxorna såg hon fram emot. Även vårt morgontrötta Mellantroll tog sig iväg med förväntan i sinnet.

Däremot har jag fått höra från annat håll att situationen i Lilltrollets tidigare klass inte har blivit speciellt mycket bättre. Det är nya offer, nya metoder men samma "förövare" och samma oförstående föräldrar, med en skola som försöker mörklägga.

Det är så attans tragiskt att man inte kan ta tag i situationen. Att lyfta fram skiten i det öppna, för det är det enda sättet som det går att komma tillrätta med det hela. Att låta barn och vuxna veta vad som försigår, att därifrån gemensamt hitta en lösning och arbeta på det. För under tiden som de låter det här fortsätta så är det barn som mår dåligt. Så sorligt. Och så onödigt.

Om ni undrar...

så har jag inlett en ny istid! Jag återkommer när jag tinat.

tisdag, januari 05, 2010

En annan dag kanske...

Inte nog med att jag har hockeyfrilla och tights i skinnimitation. (Ja jag vet, måste vara någon sista rycket grej innan 50 års dagen)

Jag får även storstryk i alfapet!

This is not my day!

Ny dag nya tag

Snacka om att latmasken har satt in efter de senaste veckornas ledighet. Jobbade heldag igår och borde ta mig samman och jobba heldag även idag, men istället sitter jag här i morgonrocken & försöker jobba upp energin för att ta mig in i duschen.

Inom mig har jag en dialog mellan hjärna och hjärta, där hjärnan självklart säger att om jag jobbar några timmar idag så har jag inte fullt lika mycket nästa vecka. Hjärtat å andra sidan säger att passa på & njut av ledigheten, kör ett extra pass nästa vecka för det fixar sig alltid.

Vem som vinner striden är ännu oklart, känner jag mig själv rätt så blir det en kompromiss. Lite soft morgon följt av några timmars light jobb och sedan hem för att fixa iordning kvällens middag; hummersoppa följt av vitlöksgrillad kyckling på bädd av rostade rotfrukter som sedan avrundas av en hallonswift.