fredag, oktober 21, 2005

Mellan pest och kolera

Morgonpromenad i blåsigt väder. Inte en gnutta blå himmel, men mellantrollet och jag stretar på. Det känns långt till skolan idag.

Mellantrollet: Mamma, det är jobbigt att gå i skolan
Mamma troll: Jaså, men jag trodde Du gillade skolan.
Mellantrollet: Jo mamma, skolan gillar jag. Men inte att GÅ dit
Mamma troll: Men om Du lär Dig cykla gumman skulle det nog kännas lättare
Mellantrollet: Nej mamma! Så är det inte. Det är jobbigare att cykla.
Mamma troll: Nu förstår jag inte, Du får förklara
Mellantrollet: Men mamma då. Om jag cyklar så måste jag tänka på att hålla händerna på styret, fötterna på pedalerna, att trampa och hålla fart. Och så måste jag tänka på trafik och sånt.
Mamma troll: Jo men det går väl ändå lättare än att gå?
Mellantrollet: Men mamma, Du förstår inte. Om jag går så går kroppen själv. Då behöver jag bara tänka på att inte ramla!

Ibland inser jag hur annorlunda logiken ser ut i ett barns värld kontra min *S*

6 kommentarer:

Theron o familj sa...

Vad månde bliva av detta mellantroll..? ;)
(Einstein kanske, eller ngn finurlig filosof?)

Anonym sa...

Underbart...

Humlan sa...

Håller med Mamma Mu, vad ska det bli av denna tänkare..?

Batbut sa...

Faktum är att jag känner igen mkt av mig själv i henne. och tankarna är sköna, men det är jobbigt att ALLTID tänka. Så min stora uppgift som mor är att försöka få henne att "stänga av" ibland

Anonym sa...

Underbara ungar , varför är dom alltid så förnuftiga ??

Skickar över lite kaffebröd, räcker en limpa?

kram och fortsatt go freda´mvh G

Batbut sa...

Tackar Gnosan "mumsar i mig högt och smaskande"