måndag, juni 20, 2005

Kloka barn jag har

idag är det väldigt mycket barn i mina tankar. Kom tänka på ett samtal jag hade med mina troll för något år sedan;

Stortrollet säger; Mamma, varför är mormor i himlen och inte hos oss för?
Jag svarar; för att mormor blev sjuk och åkte till himlen.
Lilltrollet frågar: hur blev mormor sjuk?
Då säger jag: hon blev sjuk i själen, somnade på kvällen och ville inte vakna mer.
Stortrollet svarar lilltrollet med följande: och om man är sjuk i själen kan man inte laga det, för kroppen är ivägen. Då åker man till himlen, för där kan de laga allt!
Lilltrollet vill ha sista ordet och avslutar med: Men det är ju bra, då är mormor frisk igen och kan sitta på molnen och titta på oss när vi är utomhus!

På kvällarna är mormor en starkt lysande stjärna som vi säger godnatt till, och på dagarna sitter hon på ett moln och tar emot såpbubblorna vi blåser.

Barns tankar är rena och fina. Önskar vi som vuxna kunde behålla det sinnet.

4 kommentarer:

maruschka sa...

Vilka underbara ord...*ler*
Häromkvällen när jag läste min gamla "Min Skattkammare" för min drygt två-årige son så kom vi till Bockarna Bruse...
Jag sade, "titta Dante, en bock!"
Då skrattade han till och sade, "nej mammis, det är ju en geting"...
Visst är barn underbara, åtminstone våra?...

Vi på Kantarellen sa...

Jag blir alldeles varm när jag läser detta!

Batbut sa...

Barn är bäst! Det finaste vi har

Anonym sa...

härligt att du skriver ner det! Önskar man hade gjort det lite oftare...Barnen har ju der rakaste o renaste tankar o kommentarer...