måndag, februari 01, 2010

Måndag....

Ibland undrar jag hur folk är funtade. Seriöst alltså. Boende i centrala Stockholm så vet man att t-banan kommer med max 3-4 minuters väntan, under högtrafik. Vilket måndag morgon kvalar in som.

Lik förbenat beter sig folk åt som hysteriska fotbollshulliganer när det gäller på- och avstigning. Man måste med just detta tåg, till vilket pris som helst. Bäva månde den barnvagn eller pensionär som ger sig på självmordsuppdraget att försöka åka t-bana före kl 9 en måndag. De mejas ned totalt utan hänsyn what so ever!

Och inte väntar man på att människor ska kliva av tåget innan man ska på. Nej då, här gäller djungels lag. Starkast vinner, eller förlorar. Beroende på vilken filosofi man har. Varför inte vänta ett tåg eller två? Slippa pressen och stressen. För inte fasiken får man kicken om man kommer 3 minuter senare?

Å andra sidan verkar just den här instinkten att komma först ligga djupt rotad hos vissa människor. I helgen var jag på bio med trollbarnen och deras kamrater. Kidsen fick gå själva på bio och jag väntade utanför. Dock stod jag bredvid när de stod i kön för att komma in i salongen. Ordentligt uppradade med biljetten i hand.

Första trängningen; 2 tonårstjejer som hade bråttom
Andra trängningen: En mormor med sitt barnbarn
Tredje: en mamma med sin dotter

Då fick jag nog, klev in och styrde upp samt basunerade ut med hög röst vad jag tyckte om vuxn människor som inte hade vett nog att uppföra sig. Och lite till...... Döttrarna skämdes för mamma gjorde bort sig i deras ögon, men å andra sidan skämdes "trängarna" än mer och det var viktigast.

Jag fattar det inte, på bio - numrerade platser - alla kommer in - varför i hela jävla helvetet måste man trängas då? Puckon!

Inga kommentarer: