onsdag, december 13, 2006

Julens sanna ansikte!

Idag har jag varit "julig". Tidig hämtning i skolan och sedan lite pyssel med de små trollen. Efter att ha fått bromsa ned dem typ några hundra kilometer så fick vi det kanonmysigt. 3 pepparkakshus lyckades vi få ihop. Ett av den mer traditionella stilen, ett höghus och så en liten krubba. Och så bidde det lite pepparkakor. De hemmagjorda julkorten är också avklarade och så toppade vi med lite att göra lite änglar och tomtar.

Sedan var det nattning och trollfar lyckades förmodligen natta sig själv tillsammans med mellantrollet. Själv hade jag en säker vinnare idag, lilltrollet som alltid slocknar 5 minuter efter att huvudet landat på kudden.

Så då blev det så att trollmor satt här mol allena ro och slötittade på TV, med stickningen i högsta hugg. Och lät tankarna vandra runt, hamnade då på min mentala checklista över vilken julmat som ska inhandlas. Efter en stund började jag inse att det löpte en röd tråd genom det här med julmat. Och då inte julen som tema.... Förmodligen en ren konspiration som vi kvinnor tidigare aldrig genomskådat. Jag tror att julmaten är Tomtens gåva till männen. För vad säger man annars om det här:

- Ägg..... och vad är ägg bra för?
- Prins k o r v..... börjar ni förstå vad jag menar?
- Jul s k i n k a..... klarnar det?
- Janzons f r e s t e l s e.... gissa vad som åsyftas!

Om inte så kommer den mest avslöjande ledtråden här: D O P P I G R Y T A N!

Exakt! Julmaten är inget annat än afrodiakum.

Ha - nu Du tomten sitter skägget löst. You are soooo busted!

7 kommentarer:

Humlan sa...

Ha! Det ska vara Du till att genomskåda något sådant. Tänka att vi inte har avslöjat dom tidigare!

Tankevågor sa...

Ha, ha nu förstår jag varför det tindrar så i ögonen på mannen framåt julaftonskväll....all julmaten! :D

Anonym sa...

afrodiakum.?????
Nja,, då har dom nog attans mätt fel på mej!

Anonym sa...

Jasså nu förstår jag varför. Tack! *asg* Julölet också!

deeped sa...

Afrodisiak? Nä, det är ju lätt mat... Julmaten är väl snarare ett sorts internt preventivmedel... vem fan orkar jufsa efter ett rejält julbord?!

Mildamakter sa...

*asg*...jisses - du kan då verkligen få till det :oD

Batbut sa...

Humlan, jag är inte så dum som jag ser ut...
Londongirl, now you know!
Atir, man måste äta i rätt ordning
A-M, så glad att jag kan lära Dig något nytt
Deep/Ed -vad tror Du juldagen och annandagen är till för?????
Milda makter, jag är inte dum jag inte...