fredag, mars 30, 2007

Logiskt....... not!

Efter att ha blivit fostrad efter min fars eviga mantra att "man ska aldrig underskatta människors bristande intelligens"* så tycker jag mig vara relativt luttrad när det gäller galenskap. Men ibland så lyckas även jag bli förvånad.....

I dagens DN kan man läsa om en man som slagit sin kvinna. Klassiskt fall av hustrumisshandel. Kvinnan tilldöms kränkningsersättning. Och hon tar steget till skilsmässa. Så långt allt normalt. Men sedan..... när det gäller bodelningen så kommer vi till galenskapen! Ersättningen ingår enligt lag i det gemensamma bohaget och skall alltså delas mellan makarna! Logiskt? Det finns inte på världskartan.

Turligen nog har de kloka jepparna också insett det så lagen ska ändras. Men ändå... att det överhuvudtaget har varit så i ens en nanonsekund är alldeles för mycket.

*jag tycker inte att det är en bra devis. Jag försvarar den inte och fostrar definitivt inte mina barn efter den. Jag konstaterar bara att det är vad jag blivit fostrad efter, inte vad jag lever efter

4 kommentarer:

... sa...

Hahahaha....du gör inte som jag då? Förutsätter att alla är idioter tills de bevisat motsatsen!
;-) Man får en hel del positiva överraskningar på det viset! *fniss*

Humlan sa...

Jag hörde om den lagen för ganska länge sedan... trodde att dom redan hade ändrat på den. *suck*

Batbut sa...

Kimmi, förstör inte min image!
Humlan, ibland undrar jag vilket århundrande vi lever i

Anonym sa...

Gammla lagar har vi gott om!
Just den lagen har jag själv bråkat om,,,, för 35 år sen!