tisdag, mars 30, 2010

Alternativa påskägg?






Smickrande nog anser Action Aid att min blogg är tillförlitlig och läsvärd, så de har bett mig delge er lite info om ett av deras "äggande" projekt. Vilket jag gör mer än gärna genom att återge deras information enligt nedan:

"I den fattiga byn Khome utanför Malawis huvudstad Lilongwe har människorna små odlingslotter, men saknar tillräckligt med redskap, utsäde eller vatten för att kunna odla tillräckligt med mat. Och dessutom är det så att torka och översvämningar förstör ofta den redan magra skörden.
För att ge de fattiga i byn möjlighet att försörja sig själva hjälper ActionAid kvinnorna i byn att med kullar med kycklingar för uppfödning.
Snart har familjen näringsrika ägg att äta och ägg som blir över kan säljas på marknaden. Med pengarna som kvinnan tjänar på äggen kan hon köpa redskap och utsäde för bättre odling, hon kan köpa mediciner och mat och betala skolavgifter och skoluniformer så att barnen kan gå i skolan.
ActionAid anser att fattigdom är en orättvisa. Arbetet utförs därför tillsammans med de fattiga själva under många år för att stärka deras egna initiativ och försök att ta sig ur fattigdomen. ActionAid letar alltid efter nya lösningar. Att hjälpa en fattig kvinna med en kull kycklingar är ett bra exempel på konkret hjälparbete med omedelbart resultat.
I alla projekt och kampanjer fokuserar ActionAid på fattiga och utsatta kvinnor, eftersom vi vet att jämställdhet och kvinnors rättigheter är nyckeln till framgång i kampen mot fattigdom.
"

"Kvinnorna i Zinga driver kycklingfarm"
"Tack vare hjälp från ActionAid driver kvinnorna i byn Zinga utanför Daar es Salaam, Tanzanias huvdstad, en framgångsrik kycklingfarm. På så sätt har de kunnat lyfta sig ur fattigdomen. Gruppen fungerar som ett kollektiv och är idag framgångsrik, men vägen dit har varit lång och krokig. Amina Ramadhani är 30 år och är gruppens sekreterare.
– Mitt liv har varit ganska svårt och jag haft svårt att försörja mig. Jag har ingen utbildning, mina föräldrar trodde inte det var viktigt att skicka mig och mina syskon till skolan, säger Amina och fortsätter:
– Men allt förändrades när jag gick med i kvinnogruppen och vi fick stöd av ActionAid. Jag gick med i gruppen eftersom jag själv ville påverka min situation.

Ett femtontal kvinnor gick ihop för att starta kycklinguppfödning. Alla bidrog med varsin höna.
– Men hönsen blev sjuka och dog, berättar Amina.
Gruppen lät sig inte avskräckas. Efter att flera kvinnor anslutit sig, talade de med områdets lokala politiker.
– Vi förklarade problemet vi haft med hönorna. Kommunalrådet gav oss 200 kycklingar att starta verksamheten med. Vi påbörjade kycklinguppfödning och försäljning av kycklingar och ägg på marknaden, berättar Amina.
Microlån ger hjälp till självhjälp
ActionAid gav gruppen ett litet lån så att de kunde öppna ett bankkonto.
– Vi växte till 97 medlemmar, som alla bidrog med 200 shilling till kontot.
Nu är projektet mycket framgångsrikt. I dagarna har alla kvinnorna bidragit med tegel för att bygga ett nytt hönshus på mark som de fått av kommunen.
– Vi har nyligen lagt grunden. Med våra egna pengar, på vår egen mark, säger Amina stolt.
Nu när projektet drivs med vinst innebär det att de kan bygga en egen gård, ge lån till enskilda gruppmedlemmar som vill driva egna sidoprojekt och till och med kunna betala för utbildning av medlemmars barn, som tidigare varit tvungna att sluta skolan.
Kvinnorna har också fått utbildning i korgvävning som ytterligare en inkomstkälla.

– Vi är så glada för att vi fick kontakt med ActionAid och kunde starta både gruppen och verksamheten. I gruppen delar vi och diskutera de utmaningar vi står inför arbetar tillsammans för att lösa de problemen. I framtiden vill jag läsa mer och lära mig mer om att bygga en verksamhet, avslutar Amita.
"

Varför inte skänka ett extra påskägg till någon som verkligen behöver det? Ett litet klick här så är det klart!

















Inga kommentarer: