söndag, maj 04, 2008

Liten flashback

Ibland gör jag tokiga saker. Nu var det iofs ganska länge sedan, men misströsta inte. Säsongen för utomhusarbete i Trollskogen närmar sig med stormsteg och då vet ni hur det kan gå; färgpensel i munnen (se till att det är vattenbaserad färg för det smakar inte så illa), kliva på krattan, måla huset rött iförd vita kläder och andra små händelser har förgyllt mina somrar hitintills. Så inte lär jag bli förvånad om jag toppar det i år, men än så länge ligger jag lågt. Har
t o m lyckats klippa syrenhäcken och kratta gräsmattan utan några incidenter... peppar peppar!

Men av någon outgrundlig anledning kom jag tänka på en pryl som hände för några år sedan. Vi var ett stort gäng som var ute och seglade. Det var mysigt, soligt och en hel del vin. På söndagen var det många som hade lite skallbank, så även undertecknad. Grabbsen gjorde som grabbsen brukar (iaf de som jag känner); tar en huvudvärkstablett och lägger på tungan, dricker en klunk vatten och kastar huvudet bakåt för att tabletten skall ta språnget ned i strupen. Exakt varför de gör så här har jag inte lyckats lista ut. Jag känner inte en endaste kvinna som gör på samma sätt! Är det månne deras adamsäpple som sitter ivägen? Fan vet, men hur som.

Jag börjar häckla dem lite lagom, och skryter med att jag själv kan ta tabletter och svälja utan dricka t o m. Ingen tror mig, men jag står på mig. En av killarna säger något som "så Du menar att Du kan ta vilken huvudvärkstablett som helst och svälja utan att dricka?" Och jag svarar ja. Killen langar fram en Treo och säger spydigt "upp till bevis".

Och vem är jag att neka en utmaning? Jag tar tabletten hel, stoppar in den så långt bak jag kan och sväljer. Och sväljer. Och sväljer. Och det börjar bubbla.... en hel del. Jag får lite panikkänsla och sväljer än intensivare. En vänlig själ sträcker fram ett glas vatten och i panik tömmer jag glaset. Inte ett smart drag!

Jag såg fasiken ut som en bindgalen tvättmaskin som överdoserat på Ajax Ultra.

2 kommentarer:

Humlan sa...

Haha!

Batbut sa...

Skratta Du! Jag led...