lördag, juni 28, 2008

Veckans värsta.... igen....

Jag vet att många har en ganska negativ åsikt om äldrevården i Sverige. Det finns många som råkat illa och inte alla får den omvård de förtjänar. Själv tillhör jag en lycklig skara, då min far har en suverän hemtjänst med underbart engagerade människor som ser till individen.

Periodvis är min far totalt förvirrad och han har noll koll på ingenting. Det betyder bl a att han inte är tillförlitlig, så alla resor företas med Färdtjänst. En eminent tjänst för de äldre, som gör att de kan besöka familj och vänner utan alltför stora besvär. Så långt allt väl.

Kruxet är bara att beställa dito tjänst..... Det är en veritabel mardröm och kräver ett oändligt tålamod, stor geografisk insikt och en stor portion tur!

Inte för att det är något större fel på beställningscentralen. De är mycket snälla. Problemet är bara att de inte finns inom landets gränser. De kan inte svensk geografi. Och defintivt inte den inom Storstockholm.

De pratar ytterst bristfällig svenska, vilket normalt sätt inte gör så mycket, men det är dock en viss skillnad på Skärholmen och Köpenhamn!

Förmodligen har man gjort en utlokaliering av ekonomiska skäl, anställt ett gäng människor och serverat dem en mall med vissa svenska fraser. Problemet är när man frågar något utanför deras standardfraser. Eller när man behöver hjälp med en adress. Eller information om vilka regler som gäller. Då går de bet. Totalt. Och vad gör de då? Jo, då får man ett panikslaget svar som säger "ett ögonblick, jag kopplar kundtjänst". Och där möts man av en automatisk telefonsvarare som vänligen upplyser om att kundtjänst har öppet mellan 09.00 - 16.00 på vardagar. Och så får man börja om igen. Eller stanna hemma.

Det tog mig 8 samtal och 1,5 timme att lyckas få fram Färdtjänst åt min far när han åkte utanför den ordinarie rutten mellan hemmet och sjukhuset. Och då är jag ändå utrustad med stort tålamod och kreativa idéer. Om det hade varit min far själv som ringt så vet jag inte alls hur det slutat. Förmodligen hade han hamnat i långtbortistan.........

1 kommentar:

Tankevågor sa...

Sanslöst! Vilket tålamod du hade där!


Men du, OM han hamnar i Köpenhamn någon gång kan väl du och jag åka och hämta honom!?

Tror vi skulle kunna ha kul i Köpenhamn nämligen. ;-)