tisdag, juni 10, 2008

Fel sida... fel dag...

Skolavslutning. Stor dag för små troll. Stå på scen, sjunga för fulla halsar. Klart det pirrade lite i magen och nattsömnen blev lite orolig.

Normalt i den här familjen behövs ingen väckarklocka, då morgonpiggt litet troll brutalt brukar väcka oss redan vid 5.30. Men vad händer idag då? Självklart sover hela familjen både gott och länge. Alltför länge! Familjens sjusovare, undertecknad, vaknar med ett ryck och inser att klockan är 7.34! Samling anbefalld till 08.15. Det blev brandkårsutryckning utan dess like och jag börjar dagen precis så som jag hatar - med stress!

Men vi hann. Avlämnar de små trollen och beger oss till fots till den inhyrda stora lokalen där evenemanget skall äga rum. Det är många barn. Och många föräldrar. Trots att skolan uttryckligen bett om att man INTE ska ta med farmor, moster, syskonbarn osv så väljer ett stort flertal att strunta i denna uppmaning. M a o knökfullt med folk så när vi kommer till lokalen väntar oss en kö som skulle gjort Spy Bar grön av avund. Skolan har då kommit på den geniala idéen att man ska dela ut biljetter, baserat på det antal stolar som finns i lokalen. Smart? Inte direkt. Istället blir det ett gäng föräldrar som inte får biljetter, vars telingar strax skall ankomma och uppträda. Dessa föräldrar blir inte alltför lyckliga och vilda dispyter utbryter.

Av någon outgrundlig anledning har man fått för sig att det är bättre att barnen först får inträda i lokalen och när de är på plats på scen så släpps föräldrarna in. Dessa föräldrar som då stått och köat i över 30 minuter i en kö som kokat av frustration. Min logistiska sida tyckte att det hade varit klart smartare att slussa in paranteserna och därefter låtit kidsen tåga in. Men nu var det inte jag som fick bestämma. Lite synd tycker iaf jag.

Hur som, vi tog oss in och fick åhöra diverse sommarlika sånger i mycket varierande tonarter. Ackomanjerat av några hugade lärare som tog i för kung & fosterland, vilket resulterade i att de överröstade de späda små barnrösterna med många decibel. Det här året hade man slagit på stort och engagerat 2 konferencierer i form av en tjej & en kille från årskurs 9. Som försökte vara roliga och underhållande, men det blev sådär. De hade nog mest roligt själva.

Om man sedan spär på detta med ett flera timmar långt elavbrott, stillastående tunnelbanetåg och väderomslag med migränkänning som följd så blev detta inte direkt min bästa dag. Min arbetsprestation inte direkt imponerande, jag lyckades bl a med konststycket att "tappa bort" några hundratusen i bokföringen. Ingen panik iofs för det är bara att hålla tungan rätt i mun och stämma av post för post så dyker de upp. Men inte idag dock.

Avslutar dagen med picnic med Lilltrollets klass, där det är stort manfall. Av dryga 25-talet elever lyckades det dyka upp 9 stycken! Som härdade ut i den halva stormen som ven och gjorde stora öppna gräsmattan till en klart riskabel plats. För att inte tala om måsarna som attackerade Trollfar med att släppa en blöt fläck i huvudet på honom.

Skönt då att få avsluta dagen med en klart uppiggande fotbollsmatch med trevligt resultat. Och så ett samtal från en av mina "glaskunder". Som ville ha ett möte. För att lägga fler order. Och större sådana.

Jag säger som Mr Ledin uttryckte det så poetiskt en gång; Vi är på gång, vi är laddade, vi är tända! Både jag och de blågula herrarna med spring i benen.

Och med detta bjuder jag er en goder afton. Eller kanske natt ligger nämare till hands.

Inga kommentarer: