onsdag, november 11, 2009

Sicka små svin...

Jag har jobbat som konsult i ganska många år vid det här laget, och tidigare satt jag i en position där jag hade mycket att göra med ledningsgrupper i både stora och små bolag. Fått en ganska bra bild över hur det går till i en s k affärsvärlden tycker jag. Och en sak är jag helt övertygad om!

Moralen och etiken hos de mindre bolagen är avservärt större än hos många av de stora, som verkar fått totalt hybris!

För att ta några exempel:

- En av de största aktörerna inom mobiltelefoner köpte en tjänst av en kund. Allt är uppfyllt enligt beställningen MEN den stora aktören ändrar sig och vill ändra på tjänsten efter det att den levererats. Eller rättare sagt de vill ha en helt ny produkt. Utan att betala något mer. Och för att få sin vilja igenom betalar de inte den första fakturan heller som var med många nollor bakom. Vad gör då ett litet bolag, går till indrivning? Nej det går inte, för då tappar de kunden som de byggt upp en stor del av sin verksamhet kring. De levererade en helt ny produkt. Till ett minimalt pris. Och fick alltså jobba gratis. Snyggt? Inte alls!

- En av de största leverantören inom datatekniska prylar har som kutym att hålla inne med eventuella kreditfakturor och/eller felbetalningar "som säkerhet för framtida order". Trots att det alltså är deras kunders pengar. För inte så länge sedan gjordes en felbetalning till dem, det hamnade en nolla för mycket i slutet. När de får påpekandet så har de självklart märkt "problemet", men någon automatisk återbetalning sker inte. I första hand kvittar man mot inneliggande fakturor trots att de ännu ej förfallit (förskottsbetalning m a o), i andra hand håller man inne pengar för liggande order (än mer förskottsbetalning) och resterande kan de eventuellt betala tillbaka om man ansöker om det. Och om deras ekonomichef attesterar. Snacka om att tjäna räntepengar, när fakturorna betalas en 20-30 dgr för tidigt. Och när de ligger kvar på överskottet i väntan på att man ska be dem dra åt helvete.


Men även här är problematiken samma som i exempel 1; kunden har större behov av leverantören än vad leverantören har av kunden och då utnyttjar man det.

Inte undra på att båda bolagen har fina siffror i sina bokslut. Det vore lite roligt om man var tvungen att blanda in etik och moral i dessa också, då skulle det nog fan lysa rött!

Sicka svin det finns, så och på två ben!

4 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Är du förvånad? Är du jag förvånad? Nä.... faktiskt inte ett skit.

Vi på Kantarellen sa...

Asså.... det skulle vara: är jag förvånad?

Anonym sa...

Saknar dina inlägg. Hoppas allt är bra?

Ibe (som aldrig kommenterat förr men följer din blogg sedan länge).

Batbut sa...

Mamse, egentligen inte fast hoppet finns...
Ibe, tack för saknaden och kommentaren. Tog en liten paus, som blev lite lång :-)