tisdag, juni 06, 2006

Old fashioned girl part II

Fick en några reaktioner på tidigare inlägg som gör att jag vill klargöra följande:

Jag avsåg INTE relationen barn - föräldrar, för jag är inte av den åsikten att man måste/ska älska sina föräldrar per automatik, av den enkla orsak att de sett till att barnen hamnat här. Tvärsom, barns kärlek ska förtjänas genom att man är en bra förälder (och det förtjänar en helt egen blogg, men jag vet inte om jag är rätt person för det). Och barn ska inte fostras till att stå i någon slags skuld till sina föräldrar för att de blivit födda, matade etc.

Vad jag menade är människor generellt, och jag tog ungdomar som ett exempel. För att få något här i livet, för att komma någonvart måste man vara beredd att satsa, att jobba för det man vill ha. Jag har stött på otroligt många tonåringar och lite äldre ungdomar som "ska jobba med media etc", men som inte sköter skolan, som inte lägger två fingrar i kors för att skaffa sig den kompetens som behövs. Men det är klart att de ska jobba med media, "för man har ju rätt att bli vad man vill". Och visst har man det, men man måste då agera för det. Ingen kommer till dukat bord.

Inlägget hade absolut ingenting med barn/föräldra relationen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver så klokt! Håller med dej till 100 i detta ämne!

Visionary soul sa...

Som sagt, håller helt med dig! :-)

Lyckliga Grodan sa...

ja finns det något att tillägga.. att vi har en massa rättigheter i livet är faktiskt struntprat..
lagligt.. och samhälleligt kanske det kan te sig så.. men det är en chimär..
earn your way of living..

Cornelia sa...

Ja, nu var du ju så där klok igen som du kan vara. Synd om dem som tror att de kan få allt utan att anstränga sig.

Anonym sa...

I Sverige har vi skolplikt - eleverna måste komma till skolan.

I Finland har de läroplikt - eleverna måste lära sig något i skolan.

Det ligger något i de små formuleringarna. Ett budsksap om hur våra samhällen ser på saker och ting.

Bambi sa...

Instämmer till fullo! Lär man inte ut det till sina barn och ungdomar gör man ett stort misstag....

Batbut sa...

Rita & VS, skönt att vara rörande överens.
Grodan, bra uttryck "earn your way of living"
Tack Cornelia
Mifflan, ganska stor skillnad ett litet ord kan göra
Bambi, visst är det så