söndag, juni 18, 2006

Resrapport del I, avresa

Mitt i natten ringer klockan. Jippie! Dags för avfärd, men hallå! Måste alla flyg av lite mer prisvänlig karaktär gå i ottan? Blir jag någonsin lite mer kapitalistisk ska jag ha eget flygplan! Eller iaf åka lite mer drägligt. Vet ni hur tidigt man måste gå upp för att flyga 07.00? Och då bor vi för fasiken nästgårds med Arlanda!

Hur som, iväg kom vi. Trollmor som ragglade av trötthet, trollfarfar som var totalt förvirrad av den tidiga timmen, trollbarn som verkade gå på uppåttjack för de var speedade i 180. Och så trollväninna, som är något flygrädd och därför pratar oupphörligen! Med hög röst. Fast jag tror nog att trollbarnen klådde henne med ett antal decibel. Iaf tog de hem segern på flest ord / sekund.

Inga större missöden, alla pass med och incheckningen gick smidigt. Två små incidenter inträffade dock. Trollmor skyldig till bägge!

Scenario incident 1: . Två bankomater, en kö. En mycket lantligt (ja, jag vet - fördomar) klädd herre stolpar förbi hela kön och tar den som precis blir ledig.

Trollmor: Ursäkta, men det är kö här.
Lantlig herre: Säger vem då?
Trollmor: Men Du ser väl att vi köar?

Lantlig herre: Ja ni ja. Men den här är ledig.
Trollmor: Ja, för den som står i den här kön. Det är en kö till båda.
Lantlig herre: Det kan inte Du bestämma.
Trollmor: Jo det kan jag. För jag bor här och i Stockholm så gör vi så här! (och jag vet, snorkvarning)

Karln ställde sig snällt längst bak i kön. Fast han såg inte så glad ut. Wounder why?

Scenario incident 2: Nice flygplats. Ankomsthallen. Meterlång toakö och meganödigt lilltroll. Vi börjar köa och är någonstans i mitten när det blir akut. Trollmor går till handling!

Trollmor: Ursäkta, får min lilla dotter gå före i kön? (sagt på alla möjliga sorters språk)
Kön: Oui / Yes / Ja / Naturlich / Naturalmente / Certo osv
Trollmor: Tackar (på alla möjliga språk)

Lilltrollet går in på toan. Trollmor står snällt kvar i kön. Då kliver tanten bakom mig fram och bräker på värsta dialekten:
Eftersom Du lär Din dotter att trängas går jag före Dig!

Tyvärr blev jag så otroligt paff att jag inte sa ett endaste dugg.

Förutom att trollfarfar var 2 mm från att få en vägbom i huvudet, vilket undveks genom en snabb glidtackling av trollväninna, så gick resten av dagen smidigt. Lunch vid poolen, rosévin och grillat kött. Mycket seeeeeen kväll för alla inblandade, inklusive småtroll som varit i farten sedan 04.30 och inte sovit en sekund. Men vid midnatt rådde fridens liljor i den lilla provencalska bergsbyn. Dag 1 till ända.

8 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Dialekttanten borde ha på nöten. Trevlig semester!

Anonym sa...

*asg* s n o r k v a r n i n g!

Anonym sa...

asg!!! Vad hade hänt om trollfar fått vägbom i huvudet? Stjärnor?

The Female Dinousaur sa...

Kul att ha dig tillbaka igen! :-)

Tankevågor sa...

*Så här gör vi i Stockholm* Storgarv!!:D
Ja visst ska de lära sig lantisarna annars har de väl inte i huvudstaden att göra ;-)

Batbut sa...

Tack K-häxan. Jag var nära att gå till handgripligheter *s*
Anna, jag är en riktig snorkfröken ibland
A-M, om trollfar fått den i skallen hade den nog spruckit. Skallen alltså. Det var typ hög fallhöjd och en bom i metall
Biggis, thank you.
Londongirl, det är jobbigt att fostra hela världen *S*

Bambi sa...

Det händer mycket när du är i farten :-)) Instämmer med övriga, dialekttanten- en rikig idiot! Det är synd att man blir så paff annars hade det ju varit ett och annat man kunne sagt....

Batbut sa...

Bambi, visst är det konstigt? *s*