Jag har absolut ingenting emot den tekniska utvecklingen, men får att låna lite av Picassos filosofi så måste man först lära sig grunderna innan man börjar ta ut svängarna och experimentera. Många tror att Picasso enbart målat treögda damer med näsan i pannan o dyl, men så är icke fallet.
Och vart vill jag komma med detta då? Jo, att man först måste lära sig grunderna i det man gör no matter what, innan man överlåter sig själv slaviskt till de tekniska apparaterna. Ex.vis kassa apparater, miniräknare, datorer osv. Hur många har inte hört någon säga "det är datorns fel" när saker och ting inte stämmer. Eller ännu oftare, inte reagerat alls när maskinerna sprutat ut sig helt vansinniga saker. Bara lugnt konstaterat att maskinen säger så alltså är det så.
En gång hade jag en mycket lång och en till slut ganska ilsken diskussion med en kassörska som bestämt hävdade att 1 kilo potatis kostade 590:- för så sa hennes kassa. Inte en tanke på att kilopriset faktiskt var fel inlagt, absolut inte (och detta var inte färskpotatis mitt i smällkalla vintern).
Den senaste veckan har jag 2 ggr råkat ut för i princip samma sak. I en butik hänger klädesplagg som kostar 69:- / st och jag erbjuds att köpa 2 av dessa för 149:-. Vilken erbjudande - not! När jag kommer till kassan säger jag vänligt att det förmodligen är något fel på erbjudandet, vilket kassörskan inte kan förstå. Det står klart och tydligt 2 för 149:- så då är det det som gäller, hävdar hon bestämt.
Men jag är lika envis jag och vägrar att betala 2 för 149:- utan jag kräver att få betala styckepriset istället. Vilket hon går med på, men inte kan förstå. Förstår Du inte att det blir billigare om Du köper 2 för 149 frågar hon med förvånad röst. Varpå jag svarar att den dagen 2 x 69:- blir mer än 149 så kommer jag absolut gå med på det, men jag vägrar att betala extra för att få köpa två! Jag tror inte att hon ännu fattat vad jag menade.... Och detta hände som sagt i två helt olika affärer under en vecka! Och jag tycktes vara den enda som reagerade.
Har människor slutat och tänka eller går vi slaviskt på att reklamens (okej, inte kanske renodlad reklam men sort of iaf) budskap alltid är sant? Shit, jag har nog en framtid för mig som messerschmittare. Eller iaf så kan jag bli en BKB:are....
(Besvärlig Käring i Butik)
1 timme sedan
5 kommentarer:
Hm, jag är en av dem som mycket väl skulle kunna läsa snabbt på skylten och tycka att två för 149 är ju ett jättebra pris... Utan att reflektera alls över att det faktiskt står ett styckpris med...
Jag håller med, en del tycks hänga ifrån sej hjärnan i omklädningsrummet... Men du! Kassa apparater? Dåliga apparater alltså? För inte kan du väl ha menat kassaapparater? *ler*
:-) Sanslöst!
Hittar inget annat ord för det.
Mossfolk.... hm... jag skyller på att Du stressad :-)
Maggisen, jag håller med Du - kass apparat var det nog... jag menade
L-girl, eller hur!
Ha ha det påminner om när mamma kom hem från jobbet på Lindex och berättade att de fått fel på skyltarna. Det stod Tag 2 betala för 3 och folk tog glatt 2 st istället för att ta en.
Såg ett program om konsumentpsykologi på tv för ca 10 år sedan och där testade de sådana där sker. De skrev ex. ta 5 betala 50 kr (styckepris 5 kr) och la varorna i korgar. Folk tog automatiskt 5 st. Sen stoppade de folk i affären och frågade om de verkligen behövde 5 burkar vita bönor och varför de var beredda att betala dubbla priset för 5 st. De hade även ta 2 betala för 3-skyltar odl. Skitkul att se hur många inte reagerar över sådant utan bara tar för givet att det är billigt. Som när ex. ICA har tag 3 betala 49.90 och om man köpt dem löst så hade det varit 50 öre dyrare. Hur många behöver 3 sopskyfflar hemma på en gång?
Skicka en kommentar