måndag, oktober 06, 2008

Still standing...

Väntar på att veckan lågtryck skall vända om till ett högtrycksläge. Och egentligen borde jag förmodligen bara hålla käften tills det händer, för vem har lust att läsa mina sura, nattsvarta inlägg? Shit the same, det här är mitt andhål och jag skriver vad jag vill. Och jag har redan skrämt bort de flesta läsarna :-)

Just nu är jag i det läget att jag upplever så många människor som inskränkta, intoleranta och ganska enkelspåriga. Det tar en otrolig mängd energi att hålla tillbaka min spontana instikt att skrika "men för i helvete människa, använd huvudet!" Av erfarenhet vet jag att det inte är något bra sätt att nå människor på så jag kniper ihop.

Jag vet också att jag ska fasiken inte stå på barrikaderna och gorma, för jag är inte så smidig/pedagogisk/medryckande/engagerande osv att det fungerar. Det mesta jag brukar uppnå är att människor rycker på axlarna och tycker "fy fan vad jobbig hon är" och så försvinner hela syftet med mitt gormande ut i rymdens berömda svarta hål.

Så vad göra då? Hålla käften och bli mer bekväm för omgivningen? Ingå i mainstream ledet och knipa tyst om det jag tycker är fel? Visst, livet skulle bli så mycket enklare då. I know!

Har insett att jag börjar bli en paria i Lilltrollets klass, iaf bland de föräldrar och pedagoger som praktiserar metoden "det jag inte ser det finns inte", även kallad strutsmentaliteten. Blunda för problemen så länge som möjligt, och så släcker man branden när den tagit fart. Vilket i mitt tycke är förbannat slöseri med energi, när man istället med små enkla medel kan se till att elden aldrig får fäste! Barn behöver inte speciellt mycket för att "räta sig i ledet", de behöver bli sedda och få respekt, en tydlighet så de vet vad de har att förhålla sig till och som även ger dem trygghet. Men det verkar vara för mkt begärt i många fall.... Och så blir man istället extremt förvånad när tonårigen "som aaaaaldrig hade några problem som liten" helt plötsligt är utåtagerande och självdestruktiv! Surprise suprise! Så går det när man stoppar upp huvudet i rumpan.

Ännu ett argt och svart inlägg från undertecknad. Får nog snart döpa om mig från Batbut till Blackbut.....

Inga kommentarer: