lördag, juli 01, 2006

Högtryck

Det är ordet för dagen. I flera bemärkelser. Dels har vi kört högtryckstvätt på alla träaltaner, det fullkomligt dräller av dem här i Trollskogen. Och sedan har trollmor i egen hög person oljat in dem. Kanonjobb att göra i 30 graders värme. De få kloka tankar jag hade innan har numera lösts upp i den härliga ångan av träolja. Jag lär se 22 gubbar i varje lag ikväll!

Dels har jag högtryckstvättat mitt sinne. Och rannsakat mig hårt. Varför tog jag så illa vid mig av "betyget"? Det är ju helt klokt som Humlan och Mamse sa - bloggen är ett nöje, ingen tävling. Och jag skriver först och främst för mig själv, de tankar som behöver komma ut. Och så för er såklart. Ni som orkar och vill läsa, som kommer med uppmuntran och kommentarer. Ni som troget kommer igen och ger mig ert stöd. Och visst tusan räcker det med det. Mer än väl!

Så varför blev jag då låg? Jag såg en film häromdagen. Egentligen en klar B film, med den gode herr Costner som avdankad baseballspelare (what else?). Han har en problematisk story med en 4 barnsmamma, som i sin tur är one of a kind. Karismatisk och dominerande, elak och charmig, oberäknelig men framförallt alkoholist. D

Den har legat och malt i mig. Igenkänningsfaktorn var klart hög och mamma dök såklart upp. Inte i det medvetna, för där kan jag hantera henne. Men i det undermedvetna, vilket är klart svårare att rå på. I samband med det så vaknar då bekräftelsebehovet, att få duga till. Jag kunde inte rädda mamma, men kanske jag kan rädda någon annan. En kombination av otillräcklighet och hybris, inte helt lätt att hantera.

Men nu så har jag stillat mig. Jag skiter i betyget! Jag gillar mig, ni gillar mig och vi gillar varandra. One big happy crowd och det räcker långt!

12 kommentarer:

PGW sa...

Vi gillar dig! Annars skulle vi inte hänga här jämt! Jag tänker bara leva i 100 år eller så, så jag har inte tid att umgås med människor jag inte gillar, så det så.

Vi på Kantarellen sa...

Jag känner igen symptomen. Hjälpa och ta hand om alla... UTOM sig själv.

Kanske dags?

"I´ve been there... done that"! Men jag hittade stöd.

Humlan sa...

Titta där! Det kom lite kloka tankar ur oljeångorna!
Tvivlar du igen, läs ditt sista stycke i detta inlägg och vad de två kloka kvinnorna här ovan har skrivit!!

Anonym sa...

Är ju rätt nytillkommen fortfarande och gillar dig skarpt. Tror inte mycket på sånna där betygssystem alls eller olika popularitetsmätningar av bloggar och dyligt. Känner dock igen det där bekräftelsebehovet som kommer smygande i bland.

Anonym sa...

Dena text handalade om mycket vännen, har ju inte hängt med varje dag så det här med betyfg vet jag inte rikigt vad det hanbdalr om.Filem känner jag väl igen , har den här hemma,The upside of anger...förstår att den sätter igång en del.
Jag vill bara ge dig en stor innerligt varm kram...Lena

Anonym sa...

Och så tar vi en översättning till all text ovan… jösses stavade som en kratta och sände iväg det utan att ha granskat vad jag skrivit när jag slant på tangenterna…

Denna text handlade om så mycket vännen, har ju inte hängt med här inne varje dag så det här med betygen vet jag inte riktigt vad det handlade om. Filmen känner jag väl igen, har den här hemma; The upside of anger... förstår att den kan sätta igång en del.
Jag vill bara ge dig en stor innerligt varm kram... Lena

Anonym sa...

Förstår behovet av bekräftelse, det smyger sig på alla ibland, men ärligt talat, strunta fullständigt i det dumma betyget. Din blogg är kanon :) Love it!

Batbut sa...

Tack PGW, ska försöka hålla mig kvar lika länge.
Mamse, I'm getting there....
Humlan, jag lovar! Och glömmer jag kan jag alltid sniffa träolja igen *s*
Tack Hexi! Det där eländiga bekräftelsebehovet... *s*
Tack Lena, för titeln på filmen (ganska tragisk), för översättningen (jag kliade mig lite i huvudet) och för stödet! *S*
Belli, tack för beröm. Säger som till Hexi, det där attans bekräftelsebehovet.. Välkommen hit!

Visionary soul sa...

Om det kan vara till någon tröst, så gissar jag att om jag testade min bloggs popularitet så skulle den hamna på... hmm, få se... ja, 0,7 tror jag att det skulle bli! ;-) GÖR inga fler sådana dumma test, där man kan riskera att bli besviken - lova!!!

Anonym sa...

Gillar din blog stenhårt...sunda ideer roliga infall lite vardagshändelser lite familj jamen det är ju livet sånt man behöver i denna världen, Håll iiiii
du är behövd du är sedd jag lovar.

Batbut sa...

Visionary & Filifjonkan - tackar och bugar. Det värmer!

Bambi sa...

Skit i det betyget! Bästa betyget har du mitt framför ögonen på dig, alla som läser dig och gillar dig hur mycket som helst!!
Stoor kram!