lördag, juli 01, 2006

Troll TV

Lilltrollet: Mamma, jag älskar det här programmet.t
Trollmamma: Men gumman, det är ju inget riktig program.
Lilltrollet: Vad är det för något då?
Trollmamma: Det är som lottdragning ungefär.
Lilltrollet: Har vi såna lotter mamma?
Trollmamma: Nej gumman

Lilltrollet: Det gör inget. Jag älskar det ändå.
Trollmamma: Jaha
Lilltrollet: Lova att jag alltid får se det programmet mamma
Trollmamma: Visst får Du det. Men vad är det som är så bra med programmet.
Lilltrollet: Men förstår Du inte det mamma.
Trollmamma: Nej gumman, inte riktigt
Lilltrollet: Det är ju alla siffrorna mamma
Trollmamma: Hur menar Du då gumman?
Lilltrollet: Men mamma. Siffrorna är vackra helt enkelt!


Ovanstående dialog utspelade sig under KENO dragningen..... Vi har lite olika smak jag och lilltrollet *S*

6 kommentarer:

Humlan sa...

När du en liten matematiker vid din barm...?
Alla matematiker brukar ju prata om den vackra matematiken! När den är vacker så är den rätt! (När dom pratar om olika teser och bevis.)

Visionary soul sa...

Humlan tog orden ur munnen på mig - du får se till att odla denna matematiska fascination genom att låta lilltrollet ALLTID få se Keno-dragningen... ;-) Hur gammal är lilltrollet? Se till att det håller i sig förbi sjuan, lyckas du med det kommer du att bli mamma till en framgångsrik börsanalytiker, eller försäkringsbedömare, eller flygrutt-beräknare... eller något annat spännande! :-)

Mette sa...

Hahhahhahaha!!

qi sa...

Ljuvlig dialog! Underbar! Naturligtvis är hon en matematiker! Inte blivande, hon är.

Vill bara säga att jag gillar din blogg. Jättemycket!

Batbut sa...

Det lilla trollet har en morfar som var ett matematiskt geni innan ålder & hjärntumör satte P för det. Trollmor är inte heller fy skam på nuffror så nog ska vi kunna hålla intresset vid liv.
Bl a kör vi med räknelekar konstant, för att "smyglära" dem. Samma med bokstäver, vi tar det i vardagen som ex.vis "hur många köttbullar har Du kvar på tallriken? Om Du hade 7 från början, hur många har Du då ätit" osv.

Visionary soul sa...

Det låter utmärkt! :-) Fler matematiker åt folket, tycker jag... :-)