tisdag, augusti 15, 2006

Jaktsäsongen har startat!

Efter att ha kuskat runt på små byvägar återkom jag bryskt till verkligheten idag. Innerstadstraffiken är inte att leka med. En del bilister kör med huvudet under armen, medan andra verkar tro att deras dyra bilar ger dem carte blanche att köra hur fasiken som helst. Men okej, dem kan man på något sätt ändå förutspå göra något galet, och ofta har man iaf några sekunders reaktionstid. Slutligen, det viktiga faktumet att det är en del plåt emellan.

Men cyklisterna!!! Herre jävlar vad jag får eksem på dessa. Inte alla dock, men de som för ett tyst krig mot bilismen genom att utmana så många bilar som möjligt, med de mest vansinniga manövrar som finns. Hallå! Även om jag ville kunna stanna på en femöring så går det inte! Och jag sitter i ett potentiellt mordvapen när Du helt oskyddade cyklist gör en plötslig vänstersväng framför mig. Min bil får på sin höjd lite repmärken, men Du lär förmodligen försvinna in i evigheten. Och jag kommer alltid att få leva med ångesten. Vad är det Du vill bevisa?


Ett lysande exempel; jag kommer körande på en 30 väg, enkelriktad. Det är en skarp vänsterkurva med dold sikt och jag skär kurvan något. Tvärnit! Och tack vare ett vaket sjätte sinne lyckas jag kasta om ratten för emot mig kommer en cykel. I full kareta! Och skär sin kurva, där hon kommer cyklandes mot trafiken!

Till råga på allt har människan mage att hytta med näven! Tror ni jag var sugen att lägga in backen?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Saftblandare på taket?

Monica med yffen sa...

Hellre saftblandare på cyklister? Och automatiskt signalhorn?

Min svägerska har en förmåga... Eftersom det hänt så många gånger, stannar hon bilen extra länge vid varje cykelbana eller korsning och kör sedan försiktigt framåt. Men likväl ligger det snart en cyklist på motorhuven...

Mette sa...

Men vissa cyklister vill försvinna in i evigheten för de är uppfostrade med att de får sju ocyklade cyklar väl där.

Anonym sa...

Tack snälla rara Batbut för att jag inte är ensam om dessa trafikkänslor.. Visst skulle du ha lagt i backen.. den gången i alla fall..

Batbut sa...

Anne-Maj, kanske ska börja med en sådäringa plog framför
Mette, tänkte inte på dett...*s*
Excessa, ibland blir man bara såååå trött på dem
Monica, Din svägga och jag skulle nog komma överens *s*