fredag, juli 15, 2005

Trollets visdomsord

Var inne och shoppade med ett av trollen idag. Vi hade lovat mini trollet att köpa med oss glass tillbaka, men halvägs hemma inser jag att jag glömt det. Glassen fixar sig iofs, för kompisar ska komma ut senare och de tar med sig glassen.

Men jag måste ju förklara för mini trollet varför jag inte har glassen med. Skäms för att säga att jag glömt den, så kommer på den geniala idén att säga att just den glassen var slut. Eftersom mellantrollet var med, så måste hon invigas i bedrägeriet. Jag förklarar mycket pedagogiskt att ljuga är inte bra, men ibland kan det vara bättre att ljuga än att säga sanningen. Exempelvis om man inte vill göra någon ledsen, som i detta fallet osv.

Frågar mellan trollet om hon förstår vad jag menar, och hon svarar

"Mamma, oroa Dig inte för jag är jättebra på att ljuga. Jag gör det varje dag"!

Tror att jag missat någon kurs i barnuppfostran.....

7 kommentarer:

Theron o familj sa...

Barn är härliga. *skrattar*

Batbut sa...

man lär sig mycket av dem, hela tiden *s*

Theron o familj sa...

Och du, hon är ju åtminstone ärlig!

Bloggblad sa...

Barn gör inte som man säger, dom gör som man gör...

Hm... men jag kan hålla med om att sanningen ibland är värre än en liten vit lögn.

Vi på Kantarellen sa...

Jag har så svårt att ljuga.... det syns!

Batbut sa...

Tyvärr kan jag ljuga utan att röra en min. Hoppas att mina troll inte ärvt denna egenskap. Jag kör alltid med "om Du har gjort ngt dumt så måste vi prata om det. Jag blir inte arg, men om Du ljuger om det så blir jag arg". Än så länge fungerar det, och de brukar bekänna direkt. Går nog tyvärr över med åldern

The Female Dinousaur sa...

Jag kan inte heller ljuga (längre). Fast jag har kunnat...