måndag, november 20, 2006

Kvällsepilog

Kärlek är inte lätt. Inte ens kärleken till ens förstfödda barn. Att älska så att hjärtat värker, att vilja lösa alla problem och låta Din väg till mognad bli rak. Eliminera alla hinder så att Din promenad blir njutbar och lätt. Låta Dig slippa alla strider, bära Din smärta och låta Dig växa upp med fnitter, lek och glädje.

Men det hjälper Dig inte på sikt. För problemen skjuts då på framtiden och en dag måste Du möta dem. Tar vi dem inte idag så växer de sig allt större, rotar sig i Din själ och tar fäste för evigt. I mitt inre så vet jag att den kamp jag låter Dig föra nu hjälper Dig i framtiden. Att det är av kärlek och välmening. Men ändå.

Du har fått kämpa hela Ditt liv, som frö för att fästa i mitt inre. Din tid i min kropp blev en tung resa och Din ankomst dramatisk. Du har fått kämpa mot sjukdomar, fördomar och oförstånd. Och Du måste fortsätta kämpa. Utan att bli bitter eller hård. Kämpa för att klara av Din omvärld och leva i den, följa dess normer. Men samtidigt bevara Din mjukhet & klokhet, låta Din filosofiska sida få utvecklas och hämta Din näring av naturens skönhet.

När det känns som tyngst vill jag bara ta Dig i min famn, söka mig till en stilla plats i skogen. Leva i stillhet, nära naturen och bygga en borg åt oss. Njuta av det enkla i tillvaron, utan störande inslag. Bara vi. I kärlek. Men så ser livet inte ut. Inte nu. Aldrig någonsin.

Jag kan aldrig ge Dig en lycklig och enkel barndom. Jag kan inte blåsa bort det onda eller läka Dina sår. Jag kan bara ge Dig min ovillkorliga kärlek. Alltid finnas där för Dig. Som stöd och med en trygg famn att vila i. Och jag hoppas det räcker. För det finns inget annat jag kan göra.

7 kommentarer:

Monica med yffen sa...

Å, den här texten måste du spara så att hon får läsa när hon blir äldre. Så fint skriven.

mossfolk sa...

Håller mer Monica, det var verkligen fint skrivet!

Humlan sa...

Instämmer jag också!
Du gör det du kan och ger henne den bästa av gåvor!

The Female Dinousaur sa...

Det formligen lyser kärlek om det du skriver. Så skönt också, att höra att du kan se det positiva, när det känns tungt. Dina barn är lyckligt lottade!

Anonym sa...

starkt av Dig att dela med Dig av alla tankar.
det kan inte vara lätt att skriva om det som är svårt.

Du skriver så fint och personligt om ditt lilla mellantroll!
Det finns så mycket kärlek och värme i texten,
jag blir alldeles rörd & tårögd när jag läser.


jättekram till en superbra mamma & dina små troll!


/ Dakota

Anonym sa...

Flifjonkan säger,,,Vackert skrivet Curlingmamma kan man inte vara det har du insett,,ja kanske till viss del! men småtroll måste också stötas och blötas för att få skinn på näsan och armbågarna i lagom takt. Dina småtroll kommer att gå en bra väg ty Batbutistanbor verkar vara ett hyggligt folk!

Batbut sa...

Tack Monica! Och Karin! Och Humlan.Och Biggis. Och Dakota. Och Filifjonkan. Jag försöker så gott jag kan *S*.