lördag, november 18, 2006

Lång natts färd mot dag.....

Visst lät det som en kanonidé. Att Mellan- och Lilltrollet skulle ha var sin kompis att sova över. Jag menar, vi har ju gjort det förut. Och det har gått bra. Eller? Jag inser att jag har en otroligt bra förmåga att förtränga vissa saker.... Hur som, glada i hågen plockades det hem 2 förstagluttare och 2 försöksskolister tidig fredags eftermiddag. Väl hemma mojades köttfärsen ihop och barnarbetet startade. Köttbullsrullning, dukning och lite annat stök i köket.

So far so good. Bolibompa ger alltid en viss andhämtning och sedan startade vi stick- och virkskolan. Många långa virkade band blev det. Och alla gosedjuren utrustades med vinterhalsdukar (som Trollmor fick färdigställa på löpande band).

Sedan den (för mig) efterlängtande stunden - nattning! Med en from förhoppning att jag skulle kunna glutta lite på idol i min ensamhet (trollfar hade låst in sig i sovrummet). Effektiv som jag är delades de in i 2 grupper, röda och blå gruppen. När den ena gruppen borstade tänderna så hoppade den andra i nattlinnet ovs. Och så blev det sagoläsning. De små försöksskolisterna slocknade tämligen snabbt och enkelt kring nio snåret, då började den riktiga utmaningen!

In i tältlägret i mellantrollets rum, där vi gjort en gigantisk säng på golvet. Madrasserna var fullproppade med gosedjur, böcker, ficklampor och annat "bra att ha" stuff. Så läste jag. Och läste. Och läste. Och berättade sagor. Och mer sagor och lite till sagor. Klockan 22 gav jag upp, sa med sträng röst "sov" och gick ut. Sedan började karusellen.... Vatten. Kissning. Godnattkram. Och så lite kissning igen. Hungriga. Vatten. Och så vidare.

Strax före midnatt slocknade de av utmattning i mitt knä i soffan. Höll fasiken på att knäcka ryggen när de skulle bäras in. Sedan stöp jag i säng, slocknade vid 1 för att vakna mitt i natten när mellantrollet kom tassandes. Lyckades knoppa in igen för att strax efter 6 vakna av de minsta trollen som kom in med gråt i rösten! Det var inbrottstjuvar i lägenheten! Mystiska fotsteg, dörrknackningar och knakande. Så det var bara att gå upp, sätta sig i soffan igen och sedan försöka hålla dem lugna. Pedagogiskt förklara tidningsbud, hissen som låter och andra saker. Klockan 7 var alla trollen uppe och det var bara läge att laga frukost.

Kan säga att jag är lite lätt trött i ögonen idag. Så om ni råkar vara på "Skönheten & Odjuret" idag, hör någon som snarkar - då har ni mött Batbut!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fnittrar... och minns egna liknande situationer.
Numera har jag alla möjligheter till sovmorgnar på helgerna. Men då har detta inträtt att jag själv VAKNAR kl. 6! Inte utvilad utan bara vaken.Kvinnor ska inte få sova - en nyupptäckt naturlag.

Humlan sa...

Ja men nästa helg kan du väl skicka alla småtroll till kompisar och sedan få sova en hel natt...

Mette sa...

Oh men det låter ändå så mysigt! Med allt folk/barn och ja... hm.. det låter helt enkelt mysigt i mina öron. Men så har jag ju inga barn heller.