lördag, april 07, 2007

Bloggens eviga dilemma

Eftersom jag är totaldäckad och aktivitetsnivån på sparlåga har jag ägnat mig åt en inte alltför fysisk krävande aktivitet. Skruttat runt bland bloggar och läst lite här & där. Hamnade bl a mitt i ett veritabelt ordkrig, där man ifrågasatte varandrars bloggkompetens. Som alltid i de här sammanhangen dyker det upp kommentarer som "du vill bara synas, allt för att få uppmärksamhet" o dyl.

Jag blir så matt.... för en sak kan vi väl vara överens om - vi bloggar för att bli lästa. För att människor ska engagera sig, fälla en kommentar och helst höja våra inlägg till skyarna. Det är väl det som är själva basen för bloggarna - att nå ut bortom den egna, personliga sfären som vi har i verkliga livet. Eller har jag missuppfattat något?

Och eftersom vi är totalt olika i verkliga livet så är blogglivet enbart en spegelbild av detsamma. Jag kan gå på stan och se små söta tonårshoppor vars stora intresse är smink, mode och söta pojkar. Och dessa tonårshoppor finns i alla åldrar. Likväl kan jag svänga runt hörnet och komma in i de trendiga kvarteren där "less is more" och där ordets makt är obestridlig. Och dessa två världar förenar sig sällan i det verkliga livet, så varför här i bloggland? Vilken av dessa världar är då bäst? Ingen i mitt tycke, för annars hade jag förmodligen strävat efter att befinna mig där. Eller rättare sagt, jag har levt i båda världarna men kände mig inte riktigt hemma. Så det blev en helt vanlig "svensson" av mig. Hela kittet förutom kombi, radhus och hund.

Det är ett evigt krig mellan det seriösa vs det ytliga. Och vilka vinner? Nobody, för när vi ligger där med näsan i vädret så är vi alla lika döda. Det som borde vara viktigt för oss alla här hur vi spenderar vår tid på vägen dit. Och det måste väl ändå vara upp till var och en? Visst fasiken tycker jag modebloggar är otroligt trista, men jag får även eksem av att läsa prettobloggar som saknar noll i självdistans utan snarare förgås av sin egen viktighet.

Visst tycker jag att min egen blogg är "the real thing" för annars hade jag förmodligen bytt stil. Medan den för andra är otroligt fånig, lättsam, banal osv. Däremot kan jag inte upphöja min egen betydelse genom att trycka ned andra. Okej, visst - undantag finns. När det är bloggar som hyllar för mig helt obegripliga saker som ex.vis våld, fascism o dyl. så ska man garantera basunera ut det olämpliga. Eller så kanske man ska tiga ihjäl dem? Shit, det här blev svårt. Men ni förstår nog hur jag menar eller?

Vad jag försöker komma fram till är lite tolerans, lite "live and let live" anda. Mångfalden behövs, vi behöver inte gilla den men däremot acceptera den. Eller för att uttrycka det lite mer elegant som den gode Voltaire:

Jag hatar Din åsikt, men skulle vara beredd att gå i döden för Din rätt att uttrycka den.

Nu vill jag nog inte riktigt gå fullt så långt som att dö, det verkar lite väl drastiskt. Jag har så otroligt mycket ogjort än, en återigen - ni förstår vad jag menar?

Jag tycker det är helt okej att ha en avvikande åsikt, jag tycker att det här helt okej att ifrågasätta och kritisera varandra - på saklig grund. Men när det sänker sig till lågvattensnivåer så tycker iaf jag att vi passerat en gräns som vi som civiliserade människor bör vara aktsamma om.

Något vi bör värna om, i såväl det stora som det lilla är respekten. För oss själva, för våra medmänniskor och för livet i sig.

13 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Vi har nog varit inne och kollat på samma blogg. Jag nästan dog av skratt p.g.a. kommentarerna.

Anonym sa...

ja, man kan inte dö mitt i påsken i vilket fall. så nu får du ha en glad påsk! Kram :)

Anonym sa...

Ja, självklart bloggar man för att bli läst... det är märkligt att en del tycks vilja hävda att de enbart gör det för sin egen skull, för då hade de ju lika gärna kunnat göra det i Word, eller i en pappersdagbok.

Glad påsk!

Anonym sa...

Å, så bra du skrivit! Hoppas många av dom där "hoppa på bloggarna" läser detta.

Bloggblad sa...

Jag blir ju jättenyfiken!!! VAR???

Men jag håller helt med dig, klart att vi vill bli lästa, varför annars blogga? Och det är ju fritt fram att sluta läsa om man inte gillar det man läser - varför plåga sig med att reta upp sig?

Anonym sa...

Om man inte gillar den blogg man läser är det väl bara att klicka sig vidare till nästa eller hur? Rätt var det är hittar man nya favoriter - det är det som är grejen ju! men visst har du rätt, man vill ju bli läst..!

mossfolk sa...

Respekt och ödmjukhet är två bra ord.
Och självklart skriver vi för att bli lästa och helst också få kommentarer. Och självklart får folk gärna kommentera även om de har en annan åsikt så länge det är trevligt och sakligt.
Dessutom tycker jag att det är en del av det intressanta med att läsa bloggar, att man får möta så mycket olika människor...

Bloggblad sa...

Jag kan ju passa på att bekänna att jag smygläser en blogg - skitspännande att följa en kvinna som måste vara min absoluta motsats. Ung, tatuerad, piercad, lättfotad... och en himla massa annat som ligger så långt ifrån mig som det går. Superordningsam och helnykterist och lättjefull...
Det är som att helt tillåtet få kika in genom nyckelhålet till ett annat liv.

Maggisen sa...

Klok e du, riktigt klok och vis *ler*

Anonym sa...

Jaa, vad klok du är. Vilken tur att jag har dig och andra kloka människor i min bloggvärld.
kram

Batbut sa...

Mamse, skulle tro det.
Inna, visst är jag... *s* Klok alltså... ibland iaf
Maggisen, you got it! *s*
Bloggblad, men det är ju roligt. Lite som att smyga, men Du är ju inte där och kastar ur Dig dumma kommentarer eller?
Snurran, precis som jag tycker. Det är ju fritt att surfa vidare.
Mossfolk, respekt i det egentliga mening verkar som om många glömt bort. Istället översätter de det med "självupptagenhet"..
Listoplisto, exakt vad jag tycker.
Atir, tackar och bugar.
Lotte, lovar att hålla liv i mig!

Bloggblad sa...

Icke - jag kommenterar inte alls där, tror inte alls hon skriver för så präktiga tanter... :)

Nu har jag kollat - men jag fattar inte vad de tjafsar om? Blir arg på nån i bloggen och går till dennes chef???? Que?
Nej - jag håller mig bland mina snälla favoriter. Och tävlar inte.

Ankan sa...

Jag tycker du skriver så klokt. Följde ordduellen först fascinerat, därefter med stigande förvåning för att till slut bli helt MATT på den blogg jag misstänker du hänvisar till. Jag är tacksam för att jag inte är indragen i något sådant krig. Har fullt sjå med mitt eget, inre krig.
Har läst lite i din blogg och du verkar ha fått din beskärda del i livet också.
Kram