fredag, september 22, 2006

Vad ska jag göra?

Hämtar mellantrollet i skolan. Möts av "bästisen" som kommer och skriker över hela skolgården att mellantrollet är hos läraren och får skäll. För hon har slagit samma tjej som förra gången. Igen!

Mellantrollet är helt ur gängorna, det dåliga samvetet gör henne arg och hon omväxlande gråter / skriker. Tar ett snack med läraren och går sedan med mellantrollet till hennes "offer". Pratar igenom och mellantrollet ber om ursäkt, de kramas och allt är bra. So far so good!

Men.... "offrets" mor tror att mellantrollet är farlig, att det alltid hon som bär skulden. Tyvärr reagerar mellantrollet med att bli arg när hon känner sig hotad, utsatt eller stressad. Och hennes "offer" stressar henne väldigt ofta genom att "polisa" henne. Bästisen är lite avis på mellantrollet, för "hon har alltid mycker finare kläder". Och det tar sig ibland uttryck i små kommentarer som gör mellantrollet osäker.

Vi försöker på alla de sätt vi kan att inpränta i henne att det aldrig är okej att slåss - inte under några omständigheter. Men vi har inte lyckats. Inte än. Och skolan pratar. Men agerar inte! De vet att mellantrollet kan reagera fel under stress - men se då till att de är med på skolgården, i klassrummet osv. Låt inte ett gäng 7 åriga flickor själva försöka lösa sina problem, för det fungerar inte! Oftast är det någon som känner sig trängd och undanskuffad. Och oftast är det mellantrollet.

Just nu känner jag mig helt jävla maktlös. Tidigare var jag arg för att lilltrollet fick stryk av samme kille 3 ggr. Nu är jag förbannad för att mellantrollet har slagits med samma tjej 2 ggr. Och att det får gå så långt. Att skolan inte hinner med att ingripa innan. Läsa av situationen som är på gång och stämma i bäcken.

Så vad händer nu? Ska mellantrollet bli känd som en "slagskämpe", få stämpeln av en bråkstake eller vad? Hur ska vi få mellantrollet att fatta det sociala spelet som försigår. Att få henne att förstå att det inte är personligt. Hur i helvete ska jag göra?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tre tjejer själv och har till min förvåning upptäckt hur svårt det sociala spelet är mellan tjejer. Inte är jag sådan? Var fick de det ifrån? Mycket tid går åt till "tjejprat" på vår skola. Med lärare och kurator. Det är bra samtal. Men tråkigt att det behövs. Men jag tror tyvärr att det är en svår nöt att knäcka. Har ingen lösning, vill bara tala om att du/ ni inte är ensamma om detta svåra. Ta hjälp av resurser på skolan. Lärare och kurator eller skolsyster. De finns där för ER!!!"Morskan"

Anonym sa...

Lycka till med mellantrollet! hoppas att allt ordnar sig i skolan!

mellantrollet - ta ingen skit!!

Tankevågor sa...

Fortsätt att prata med henne! Skolan SKA ta hand om det här. Det ska finnas personal ute på raster. De behöver ligga lite före barnen och även vara i kapprum, omklädningsrum osv där det kan hända saker. Kompissamtal och tjejsanck om "etikfrågor" på deras nivå behövs. I min skola arbetar vi mycket med det här i förebyggande syfte och naturligtvis när det händer saker i barngrupperna. Vi har flera metoder som vi arbetar med. Fråga hennes lärare och fritispersonal (0m hon har sådan) hur de jobbar med det här! Lycka till!

The Female Dinousaur sa...

Kära, söta mellantroll! Att bli stor är jobbigt, och konflikter måste lösas. I det här fallet låter det ju också som den slagnas föräldrar måste få klart för sig hur mellantrollet agerar. Varför inte försöka boka in en träff med lärare, berörda föräldrar och elever så att alla får prata med varandra?

... sa...

Tycker gjorde ett superjobb som fick ur den andra tjejen vad hon tyckte om saken och fixade så att de blev vänner igen. Fast jag håller med ovanstående talare att även den andras föräldrar och lärarna skulle hört det där. å kanske det hade gått in i pallet på dem. Är det inte märkligt att förtäldrar som förfasar sig mest är de som aldrig ställer upp på samtal????

Anonym sa...

Oj, du gör bra tycker jag i alla fall. Prata med trollet varför det kan hända saker... har inga mera ord men skickar KRAMAR!