söndag, april 20, 2008

En alldeles vanlig familj...

I fredags softade vi. Tur var väl det för helgen blev ganska intensiv...

Igår var trollfar på fest, så det blev tjejmys härhemma i stan. Bjöd in en väninna och trollens bästa kompisar, vilket resulterade i att vi dubblade sällskapet. Sedan ringde en väninna och ville inte sitta solo, så hon & hennes lilla troll dök upp. Vips gick vi från sex till åtta. Det var attans trevligt, men jag kan väl säga att ljudvolymen vid middagsbordet var ganska så hög.

Idag har vi smygfirat Mellantrollet, som inom en snar framtid fyller 9 år. Enbart den närmsta släkten var inbjudna och trots detta klockade vi närmare 20 personer. Kan väl säga att vår lägenhet kändes inte fullt så stor som den brukar.

Där var syster yster som med yviga gester och stort leende höll humöret uppe, medan hennes charmante man verkade ha regreerat till tonårsstadiet. Han busade och retades med ung som gammal, och kommentarerna haglade på en charmig blandning av svensk-engelsk-franska. Trollfar hakade raskt på och det lugnade inte direkt ned tempot.

Som en skön inramning till detta var det 5 barn som under höga rop omväxlande lekte kurragömma eller kull. Detta utspelade sig självklart i vårt vardagsrum, bland vinglas och kaffekoppar. Trollfars min var obetalbar när ett glas rödvin landade på Wii konsollen, för att därefter söka sig nedför de vita väggarna.

I det här läget insåg jag att det inte var mitt smartaste drag att bjuda på blåbärstårta. Att sedan både Lilltrollet och Mellantrollet dressat upp sig i helvitt kändes bara som grädden på moset.


Till detta serverades vi roliga anekdoter som när svärmor råkade hamna med golfbilen på motorvägen. Eller när min faster införskaffade en instruktionsfilm om hårklippningens ädla konst, för att därefter praktisera den på min farbror.

Kan väl säga att det var länge sedan jag skrattade så mycket. Samtidigt känns huvudet just nu som om jag fått en släng av tinitus. Tystnaden gör nästan ont efter den tidigare så höga ljudnivån. Men trevligt var det!

Godnatt, nu ska jag sova mig snygg. Det var ett tag sedan.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ler alltid stort efter dina inlägg. Så målande och så träffande. :)

Batbut sa...

Och så in touch with verkligheten *s*