söndag, januari 28, 2007

Bad bank kharma....

Som den goda dotter jag är tar jag hand om min fars räkningar. Jag betalar åt honom och för sedan över pengar från hans konto till mig. Det fungerar hur bra som helst. Oftast iaf. Fast inte idag. Jo tack, jag har betalat hans räkningar. Och våra. Sedan var det oroväckande tomt. T o m åt fel håll kan man väl säga. Men ingen oro här inte, för det var ju bara att logga in hos pappas bank och föra över. Då började det..

Kortet med engångskoder var slut. Ingen oro. Pappa har ett nytt. Ringer pappa, som i telefonen får läsa upp koderna. Lite dumt blev det då han skrapade alla på en gång. Nu gällde det att hålla tungan rätt i mun och använda dem i rätt ordning. Första försöket går åt pipsvängen. Pappa kan inte se skillnad mellan 0 och 8. Fram med förstoringsglaset och nytt försök. Då tar han tydligen en siffra rakt ur högen för det blev noll hit den här gången också. Tar ett djupt andetag, försöker lugnt och pedagogiskt för klara för min far att han måste ta koderna uppifrån, från vänster till höger varpå han svarar: men det är ju bara en hel lång rad siffror! Que? Det visar sig att han har hämtat koden till sitt nya bankomatkort och läst dessa siffror. Puh! Hoppet återvänder. Nya kodbrickan hämtas och vi gör ett försök. PANG! Utkastad. Och spärrad! Panikringer till supporten. PANG! Spärrad. Jag har ringt med min fars kod. Utan att vara medansvarig på kontot.

Okej, då blev det lite fattigt i några dagar. Ny kod kommer i veckan, så då får pappsen ett extra besök när jag ska släppa ut mina kidnappade dollares. Några hundringar fanns det iaf kvar på ett annat konto, så fram med bankomatkortet och ned till pengamaskinen. Fel kod! Attans också, nu tar vi och djupandas igen. Nytt försök - no go. Upp med mobilen och kollar upp, jo då - rätt kod är det. Måste i hastigheten slagit fel kod så nytt försök. Slurp! Kortet uppätet av den hungriga pengamaskinen. Och där står jag. Utan dollares. Och inser problemet..... Jag har stoppat in VISA kortet i bankomaten.... så nu har jag inga pengar och inget VISA kort. Fast jag lyckades iaf få ut mina kvarvarande hundringar. Och de ska räcka länge......

8 kommentarer:

Klosterkatterna sa...

Du har just beskrivit varför jag hatar siffror, särskilt i form av koder... hade fått spader om det hade hänt mig!

Humlan sa...

Och du har inte fått hjärnblödning, hjärtinfarkt, blödande magsår eller sprängande huvudvärk???
Fantastiskt!

The Female Dinousaur sa...

Koder är ett helvete! Det är inget kul när man blandar ihop portkoder, bankomatkoder, telefonnumret hem... Många dumma siffror blir det!

Anonym sa...

Fyfan.. Förstår nu varför du förvrängde detta! Det är fantastiskt att du inte fick hjärtinfarkt och sånt.

DU, jag måste berätta en sak. Förra veckan använde jag silvertejpen första gången i mitt liv, nej nu ljuger jag. jo i privat. I tjänsten har jag gjort många gånger. Men i privat, första gången, jag lagade stallhinken med tejpen.

Anonym sa...

Godmorgon
Byt till dosa du knappar in med som din far med har så kan du ha hans dosa hos dig hela tiden ! "Nema problema".

Bambi sa...

Himmel....Vissa dagar kunne man lika gärna hoppa över!

Tankevågor sa...

Men det var väl sjutton vad det kan jäklas!

Batbut sa...

När saker och ting börjar jävlas så går det liksom troll i det... gäller att hålla lugnet... vilket jag itne alltid lyckas med