torsdag, oktober 12, 2006

The Trollskogen Daily

Denna vecka har rusat fram i turbofart! Viktigaste händelsen i veckan om ni frågar lilltrollet är väl de väldigt rosa inbjudningskort vi komponerade till prinsesskalaset. Kan väl säga att rosa & silverfärgat glitter är snyggt på mörk botten såsom vårt mörka överkast. Det är int ehelt lätt att få bort dock.... Lilltrollet och Trollfar har tillbringat hela veckan hemma, i en envis förkylning som vägrar ge sig av. Peppar, peppar har jag och mellantrollet hållit oss på fötterna märkligt nog.

I skolan känns det som om det börjar hända saker.... Mellantrollets lärare är kanon! Hon verkligen ser vad som händer och sker, tar tag i situationerna och Mellantrollet känner klart att hon har stöd. Det har varit små inscidenter hela veckan, där mellantrollet som vanligt fått skulden från övriga klasskamrater. Då har läraren trätt in, nystat upp hela historien och redogjort för kidsen. I vissa fall har mellantrollet inte ens varit inblandad, men ändå fått skulden. Jag är otroligt glad att den här läraren har orken och engagemanget, att hon inte väljer the easy way och skuldbelägger den som märks mest pga reaktionerna.


Själv har jag pratat mycket med mellantrollet. Försökt förklara för henne att hon måste vara smart, att det alltid är den som slåss som blir förloraren - oavsett vad som händer innan. Efter ett djupt snack kom det fram att hon vill inte skvallra på den f d bästisen, av räddsla för att de aldrig mer ska bli vänner. Det kom även fram att den f d bästisen brukar slå henne, dock när ingen annan ser! Jag kan iofs förstå hennes lojalitet på ett sätt, men när den gör att hon blir utsatt så kan jag inte acceptera den. Någonstans lyckades jag väl nå fram för idag hade mellantrollet stått upp mot tjejen ifråga. Mellantrollet hade inte gått igång när tjejen försökte trigga igång henne, utan hon hade använt sig av de ord jag gav henne - "vem bryr sig" blev hennes konstanta svar när tjejen retade upp henne. Och då blev tjejen ifråga tydligen rätt arg, medan mellantrollet lyckades hålla sig lugn.

Har även pratat lite med de föräldrar jag känner väl, berättad om mellantrollets situation och att hon i princip alltid får skulden när det händer något. Lite lobbying helt enkelt. Och så tog jag tjuren vid hornen i fredags, pratade med den f d bästisens mamma och var ganska så öppenhjärtlig. Dock är det en otroligt svår människa att prata med. Hon anser att när hennes dotter gör något, ex.vis sparkas så är det befogat för då har mellantrollet retat upp henne. Men när situationen är den omvända så är det helt förkastligt. Olika regler för olika barn helt enkelt. Snacka om att sticka huvudet i sanden!

Men shit the same, jag kan inte förändra henne eller hennes dotter. Vad jag kan påverka är mellantrollet och nu har projekt "byt bästis" startat i 180! Jag har även haft en del snack med hennes klasskompisar i skolan, när de kommer fram för att rapportera. Ber dem vänligen men bestämt ge fasiken i att lägga sig i, att det är en sak mellan mig, läraren och mellantrollet.

Det känns hoppfullt och jag känner mig stark. Inga barn ska behöva gå till skolan med ont i magen p g a räddsla för vad dagen ska innebära. Jag kan tyvärr inte rädda alla barn men jag ska fan i mig rädda mina barn från detta!

5 kommentarer:

Cornelia sa...

Mellanrollet kan vara glad att hon har en sån mamma som du. Kämpa på. Jag tycker du gör så rätt.

Bambi sa...

Härligt att läraren både läser situationerna och även löser dem.
Det ska nog gå fint det här!

The Female Dinousaur sa...

Jag måste återigen prisa denna lärare, som har orken, tiden och engagemang nog att läsa av situationen och se igenom vissa barns klipska manipulerande. Och en stor kram till en mamma, vars kärlek aldrig tar slut!

Batbut sa...

Tack tjejer! När både jag och fröken är med så ska vi fixat det! Definitivt (trollfar är självklart också med, i 180)

Anonym sa...

Åh, jag tror att Mellantroll har ett björnhjärta - stort, varmt, modigt och storsint...
Det svåra är att lära grizzlybjörnen som sover i det att tiga still.

Kan hon ha fått sitt stora hjärta från sin mor?