torsdag, oktober 04, 2007

Änglar finns!

Och Lilltrollet har en sådan i sin klass. En riktig hjältinna i mina ögon. En lärare som ser barnen, ställer krav på dem och finns där. I vått och torrt. Hon strider för dem, har bl a utmanat sina kollegor i det lilla kollektivet för hon inte anser att de tar sitt ansvar (vilket de iofs inte heller gjort). En tuff fight att ta när man är yngst och har minst år i yrket. Men hon tog den och hon vann. Vi vann. Men framförallt barnen vann!

Vi har haft en del konflikter i den klassen, som man tidigare år bortförklarat med "barn gör så, det växer bort". Men vi då som har erfarenheten från hur det gick för Mellantrollet har inte nöjt oss med det, men tyvärr talat för döva öron. Nu har iofs inte Lilltrollet blivit drabbat, hon seglar so far på en räkmacka genom livet. Men jag tar även fighter för de andra barnen, de som blivit drabbade. Framförallt när deras föräldrar inte alltid kan / vill / orkar.

Första dagen den här läraren klev in i klassrummet läste hon av klimatet. Avvaktade en liten tid och kallade sedan till föräldra möte. Tog tag i de jobbiga sakerna, dolde inget och ställde även krav på oss föräldrar. Och det känns så otroligt bra.

Sedan är jag så njugg att jag njuter av att hon utmanat Mellantrollets lärare och även satt henne på plats.... Det ser jag som en bonus :-)

3 kommentarer:

Humlan sa...

En riktig ängel!

Cornelia sa...

Jag fattar det som att lilltrollet går kvar i samma skola som mellantrollet lämnade. Är det rätt uppfattat?

Batbut sa...

Exakt Humlis, en riktig Ängel!
Cornelia, Mellantrollet bytte aldrig skola. Hon bytte klass och byggnad, men det är samma skola. Och Lilltrollet är kvar i den byggnad som Mellantrollet tidigare gick på