söndag, september 06, 2009

Låååång lördag

Stiger upp i ottan. Okej, lite överdrivet men tidigt var det. Att vara up & running klockan 9 en lördag är tidigt. Iaf för mig.

Lika strålande som vädret känner jag mig, om än med en viss oro för vad dagen skall innebära. Rullar över bron och hämtar upp en av tjejerna i gänget. Och sedan fnittrar vi hysteriskt under den fyrtiofem minuter långa resan till Trollskogen.

Vi har känt varandra i snart 30 år, men pga olika livsöden så har våra vägar varit skilda åt de senaste 5 åren. Men där i bilen så var det som igår, när vi rabblade sjuka historier och pinsamma minnen som i sig själva skulle kunna fylla en hel bok med dråpligheter. Hur många känner ni som använt Scholls fotfil att laga te i, bara för att nämna ett exempel.

Väl i Trollskogen tar vi en tur till den lokala matvaruaffären, där vi av någon underlig anledning börjar saluföra tomaterna till övriga kunder. Skärper ihop oss och avslutar shoppingen under mycket stoj och stim. Retur till Trollskogen, kaffe och cigarett i solen åtföljt av seriösa diskussioner om barn som behöver extra stöd och hjälp. Ett område som vi båda brinner för genom våra personliga erfarenheter och diskussionen varade länge.

Så länge att vi trots kortast färdväg kom allra sist och mycket försenade fram till hästgården. Iofs kan vårt fortsatta babbel och fnitter distraherat oss, eftersom vi körde fel några mil.... Men hur som, fram kom vi och där stod resten av ligan och såg urproffsiga ut. Självförtroendet sjönk ned i ridstövlarna när jag insåg att ALLA utom jag hade ett långt och intensivt förflutet på hästryggen. Och en del av dem red fort-farande regelbundet . Visserligen har jag fuskat lite på islandshästar, men max ett tjugotal ridturer och det var tio år sedan. Men jag kom upp på den lilla sötnosen och det var som att cykla, det lilla jag lärt mig kom jag ihåg och det gick geschwint!

Det blev en lång och skön dag i skogen, mycket fnitter och både ölt, trav & galopp fanns på agendan. Möra, glada och spralliga tog vi oss tillbaka till Trollskogen i karavan. Där blev det svenska kräftor, skagenröra, grillad t-bone steak med matig sallad, ostbricka följt av hallon. Allt ackompanjerat av öl, snaps, skumpa och rödvin, dock inte samtidigt.

Vid niosnåret var alla ganska mosiga, och det fanns en överhängande risk för en tidigt kväll. Babblet flöt på och fnitternivån var hög. Allt diskuterades utan någon som helst censur och vi hade så attans kul att helt plötsligt var klockan 2.30 och vi stupade i säng.

Vem vaknar då 06.15 om inte undertecknad? Och kan inte för mitt liv somna om. Mycket TV shop blev det i väntan på att resten av ligan kom upp kring 9.30 snåret, då en god och fnittrig frukost imundigades. Följt av en tur i skogen och lite svampplockning där riskor, kantareller, soppar och andra delikatesser insamlades.

Det var ett trött, men glatt gäng som tog sig tillbaka till stan.

Och jag är glad av en hel massa anledningar:

1. En kanontrevlig dag
2. En underbar ridtur
3. Jag kunde mer än vad jag trodde
4. Naglarna intakta, trodde aldrig jag skulle greja detta med mina långa klor
5. Träningsvärken är hanterbar, om än eldprovet lär komma imorgon

Kan väl avslutningsvis säga att det lär inte bli en sen natt ikväll.....






1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, va det låter härligt! Ja, kanske inte det där att vakna så ohemult tidigt, men att få fnittra hejdlöst - jag minns inte när jag gjorde det senast...