måndag, februari 06, 2006

Trollmor tramsar

Imorse vaknade jag stärkt med bekräftelsebehovet påfyllt. Det lönar sig ibland att gå med håven. *s*. Kände mig som en duktig mamma - klok, förståndig och tålmodig. Guess what? Det gick över! Med raketfart.

Idag har jag:
- tvingat trollen att ha byxor på sig. Minus 11 grader är inte kjolväder
- nästintill med våld prackat på dem fleecetröjor istället för glittriga koftor
- dragit på dem raggsockor och strumpbyxor istället för tunna strumpor med blommor på
- hotat att lämna dem hemma om de inte rappar på
- hotat att lämna dem på gatan när de vägrade gå till garaget utan skulle bäras
- skjutit mellantrollet framför mig på vägen till garaget när hon gåstrejkade

M a o har jag utövat min föräldraauktoritet. Ganska brutalt, men ändock nödvändigt. De kära små trollen testade alla gränser som fanns, och jag satte dem. Visst mår jag piss och tycker det är jobbigt, men ibland måste man även vara "elak" som förälder. Trots mina döttrars bedyranden om att jag förstört deras liv så vägrar jag tro på dem. Tvärsom har jag nog rustat dem lite till för framtiden. Hoppas jag iaf

8 kommentarer:

Ilva sa...

Men vad ar det for fel med foraldraauktoritet? Det utovar jag standigt med speciellt att av mina barn som skulle ga under utan det att stodja sig pa! Kor hart! Det handlat ju inte om missbruk av sin auktoritet...

Lyckliga Grodan sa...

mer sund föräldraauktoritet.. just nu har vi en pågående diskussion jag och lillgrodan huruvida mammor är sura bara för att de inte håller med sina döttrar.. hhmm..
Barn i modern tid har brist på gränser, brist på tystnad, brist på längtan och brist på tråkighet..

vi får inte svika våra barn genom att säga ja, ja och ja...

Anonym sa...

Instämmer med de kloka mammorna.
A-M (Anne-Maj)

Cornelia sa...

Klokt bara, inte dumt

Anonym sa...

Så småningom kommer barnbarnen och då kan du säga "vad var det jag sa" och dina barn kommer att förstå dig.

/Pgw

Batbut sa...

Kan väl säga som så att än är de inte fullärda, det bidde en portion föräldraauktoritet till kvällen också *s*

Anonym sa...

Hörde att barnbarnen är Guds belöning för att man inte tog kål på sina barn...

Batbut sa...

Tack Bamb. Jag säger nej en hel del ...*S* Iaf enl trollen
Ulrika, tror jag ska lägga den på minnet *s*