söndag, februari 05, 2006

Varning för barn!

För i världen, d v s FB*, ägnades söndagar åt sen frukost i sängen och sedan slötittande på video. Ibland slog jag till med en långpromenad, men oftast inte. Numera är söndagar vikta till diverse barnaktiviteter. Ibland slår vi till med en bio. Som idag. Den lilla kycklingen på repetoiren. Jag har lite svårt för bio. Framförallt när det är barnfilmer. För jag fattar inte följande:

1. Hur tror ni vuxna att era barn ska lära sig hyffs, om ni inte föregår med gott exempel. Alla som köpt biljett kommer in i salongen. Ni behöver inte kasta er sjövilt mot dörren för att komma först, för det är numrerade platser.

2. Om er intelligens inte räcker till för att avgöra om ett långt led med människor är en kö till popcorns shoppingen, fråga istället för att marschera förbi hela raddan.

3. Samma sak gäller toaletten, tror ni vi står där bara för att det pågår ett party? Typ not. Visst, ert barn är förmodligen kissnödigast i hela världen, men detsamma gäller för alla barn så det är ingen carte blanche till att tränga sig.

4. Om ni vill att era barn ska lära sig att inte störa andra kanske ni kan fundera på att stänga av mobilen under föreställningen och ge fasiken i att skvallra med kompisens förälder. Barnen har inte gått på bio för att höra era munnar gå hela tiden.

5. Alla kommer garanterat ut ur salongen innan nästa film startar. Ni behöver alltså inte preja er igenom bänkraderna för att komma först ut. Har ni så infernaliskt bråttom rekommenderar jag att ni köper biljetter till sidorna och inte mitten.

De signaler ni ger era barn är "sköt Dig själv och skit i andra, ta för Dig och låt andra stå för notan". Känns det som en bra budskap att ge sina barn?

*FB är självfallet Före Barn

8 kommentarer:

Humlan sa...

Så rätt så! Min mor brukade säga "Jag uppfostrar inte mina barn, jag föregår med gott exempel."
Nu gäller det väl inte i alla lägen, vuxna kan göra mer än barn, men man ska aldrig glömma att barnen gör som man själv gör, inte som man säger... (oftast)

Batbut sa...

Det är synd om de barn som får sådana föräldrar. De får det tufft framöver.

Batbut sa...

Marmis, förmodligen. Tur att jag är så klok då *asg*

Anonym sa...

På vår bio märkte jag inget sånt... Fast då hoppade jag förstås över popcornen...
Vad tyckte du om filmen?
Ulrika

Batbut sa...

Hej Ulrika & välkommen hit - gillade filmen. Lättsam fast jag har lite svårt för de otroligt höga ljudnivåerna. Kanske ett ålderstecken *s*

Anonym sa...

Hej och tack!
Hittade hit från Ilva som är en gaaaammal vän. Känner igen mej ibland i dina dagboksanteckningar...
Jag tog öronproppar med som jag ömsom stoppade i de egan och ömsom i sonens öron, ganska bra.

Batbut sa...

Aha, då vet jag nog vilken Ulrika det handlar om. Ett möte IRL inom en snar framtid månne? *s*

Anonym sa...

Yes!