onsdag, juni 20, 2007

Varning för barn! (och vissa mammor)

Idag i parken höll jag på att få spunk (nej, just det så fick jag ju inte säga. Det var snuskigt). Glöm det, jag fick tokspel! Stöter på en kompis till lilltrollet, som är där med mor och 2 mindre syskon kring sisådär 4 - 5 rycket (år alltså). Jag vet iofs hur den här mamman är, men jag hoppas på det bästa varje gång... Vem vet, en vacker dag kanske jag blir positivt överraskad?

Hur som, hon tar med sig sina kids och lilltrollet för att införskaffa glass. Så även till mellantrollet. Efter dryga halvtimmen börjar jag och mellantrollet knata efter, för glassen lär inte hålla hur länge som helst. Hittar dem längre bort i grönområdet. Där sitter mamman och pratar i mobil, lilltrollet och kompisens lillasyster sitter fint med glassen i högsta hugg. Lilltrollets kompis och lillebror slåss så det står härliga till. Med knytnävarna!

Snabbt införskaffar jag glass till mellantrollet och tar mina telingar för att knata hem. Mamman följer med, fortfarande pratandes i mobilen. Har noll koll på var hennes barn är. Lilltjejen håller mig i handen, medan storasyster och bror blir kvar i boxningsringen. Efter ett tag kommer brorsan kutandes, storasyster står kvar och gallskriker. Jag stannar upp för att vänta in, lilltrollet knatar dit för att se vad som händer. Så står vi ett bra tag, jag vinkar åt lilltrollet att komma men hon rör sig inte ur fläcken. Mamman - fortfarande talandes i mobilen. Jag knatar tillbaka till storasystern och lilltrollet, frågar vad det är och i samma stund reser sig en herre från en närbelägen parkbänk och säger argt; Du får fan hålla koll på Dina unger. Det var en liten kille här och han klippte till tjejen i ansiktet. Pang, tvärs över näsan en två tre gånger. Riktigt hårda knytnävsslag".

Lite patetiskt säger jag att det är inte mitt barn, men jag ska vidarebefordra till mamman som nu äntligen lagt på luren. När vi kommer tillbaka till mamman så avrapporterar jag. Hon klappar storasystern lite förstrött över huvudet och säger till sonen "men min lilla älskling, vad har jag sagt om det där?". Lyfter sedan upp honom i famnen, promenerar iväg och lämnar storasyster och lillasyster bakom. Storasyster börjar moloket vandra efter, fortfarande med tårarna rinnandes. Allt fokus på den lille prinsen, medan storasyster får stå i skamvrån. Gissa vilka roller de här barnen förmodligen lär växa upp till?

5 kommentarer:

The Female Dinousaur sa...

Åååååh, jag får ont i magen.... Fy fan, säger jag! Vad skulle hända om man pratade med morsan? Skulle hon klappa till en med mobilen?

Humlan sa...

Jag får också ont i magen och vill göra något..
Frågan är väl om morsan skulle fatta vad man menade, om man försökte prata med henne!?

Anonym sa...

Jag stönar och blir förbannad. btw glad midsommar!

Unknown sa...

Det borde vara körkort på att bli mamma (och pappa med för den delen...)

Fast jag undrar om Astrid Lindgren visste om att hon skrev snusk i sin Pippi-bok....

Batbut sa...

Biggis, jag har pratat med morsan. Hon förstår inte vad jag menar. Seriöst alltså..
bc - visst vore det! Föräldrakörkort absolut!
Humlan, hon fattar nada och det är nästan mer skrämmande!
A-M, visst är det hemskt