torsdag, januari 11, 2007

To Mette with love!

Jag har en kluven inställning till enkäter. En del av mig blir otroligt glad när jag blir utmanad, då "syns" jag liksom. Samtidigt som en annan del av mig känner "asch, jag orkar bara inte svara på det där". Samtidigt törs jag inte låta bli, jag kan ju missa något....
Så här kära "hehehemette" kommer det - for you only!

1. Hur länge har du bloggat? Ca 1,5 år
2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?Osynliga, jag visste inte att de fanns. Började blogga direkt när jag läste om dem (tror det var i Aftonblasket)

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?Den första jag läste var allas vår Mamse, men förälskat i någon? Njae, nyfiken på, fascinerad av osv kan jag gå med på. Förälskad? Nopi, jag är mer svårfixad än så....

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Totalt neutral för jag har glömt dem och ids inte att backa bandet för att kolla

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare? Ca 10 - 15 stycken som jag med regelbunden oregelbundenhet besöker

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar? 99% dagboksbloggar och 1% matblogg (Ilva såklart!). Sedan råder det delade meningar om PGW - är det en modeblogg eller sexblogg? Själv tycker jag nog att det är ett mellanting....*asg*

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.Vi är väl alla unika eller? Men sicken svår än.. jag kan hitta likheter med alla de bloggar jag läser tror jag, så förmäten är jag.

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. EN???? Det är ju stört omöjligt. Så gott som hela min länklista består av pseudosjälar, demipseudosjälar, kvartspseudosjälar osv - you get the picture?

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?Minitrollen vet inte vad det är, den äldre generation har ingen internet, trollsyster har ingen tid med så värdsliga ting och trollbor tycker det är patetiskt. Trollfar stöttar mig till fullo och läser även så att han vet vilket humör jag är på....

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Yes, definitivt. Jag är så här totalt förvirrad, klok, galen, kompetent, klantig, tråkig, humörig, lojal osv osv osv

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?Gränsen är nog ganska så fast. Jag bestämde mig tidigt att aldrig lägga ut namn eller personbilder.
12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Mitt sexliv! Men hallå, fattar ni väl - när ska jag hinna ha ett sådant?
13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?I början var det till 100% "please see me", men nu har det lagt sig markant. När jag får ett av mina moods så är behovet stort, men oftast bloggar jag enbart för nöje.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?En del av den människan, absolut - iaf om det är en dagboksblogg. Temabloggar tror jag är svårare, när jag har läst modebloggar (ytterst sporadiskt) så hoppas jag det iaf...*s*

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Många gånger och flera stycken, somliga har blivit nära vänner.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?Säkert. Om man ex.vis är ute efter bekräftelse kan det bli ett självändamål att blogga i 180. Trots det kommer personen ifråga aldrig bli "hel" förrän han/hon börjar bekräfta sig själv och på så sätt kan det bli "skadligt" eftersom det ger ett alibi att fortsätta "gömma" sig i andras uppskattning

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Nej, antingen är folk otroligt snälla eller så är jag okänslig som barbiedocka för jag har inte märkt av att någon försökt såra mig.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?Jo en gång. Läste ett dubbeltydigt inlägg på "fel" sätt och lämnade en lite skämtsam kommentar. Så visade det sig att bloggen var dödligt allvarlig och det låg ett trauma bakom.... Men jag gjorde offentlig avbön så det kändes bättre. Måste säga till bloggarens ära att han/hon inte skrev ett ont ord till mig

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?Tiden.... Jag hinner inte "runt" hela ligan.... Många är här och hälsar på och jag vill gärna återgälda besöket. Men jag hinner inte... Och då känner jag mig lite otrevlig

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? Wow, herre min je. Om 2 år? Då är det snart dags för 50 års kalas. Förmodligen, å andra sidan vet jag ju inte ens om jag bloggar nästa vecka (fast med tanke på mitt verbala behov så lär jag nog höras på något sätt)

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?Tror att det kan påverka i många aspekter. Dels temabloggarna där påverkan är mer påtaglig - kan puffa för märken, varor osv. Men även dagboksbloggarna. Det blir en större öppenhet iom bloggarna som jag hoppas och tror att den fortsätter IRL. Många tabubelagda ämnen tas upp på bloggarna och en del av hysset kring detta försvinner då. Tror det kan sprida sig i samhället i allmänhet.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? Som en form av terapi, där jag kan lätta på trycket genom att "lägga ut det på bordet". De råd och kommentarer jag får stärker mig, får mig att reflektera osv. Men framförallt, en stärkt självkänsla när jag märker att människor lyssnar på det jag säger och uppskattar det. Har defintivt stärkt min tillit till mig själv.
23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig? Mitt skrivande har defintivt större påverkan än mitt läsande, såpass självupptagen är jag. Läsandet är mer en förströelse, en inblick i andra människors liv som jag gillar men jag har svårt att se vilken påverkan den har.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Den här har nog snurrat ett tag så jag tror många har svarat på den, men jag testar med Kimmi, Humlan, Londongirl, Biggis och Grodan

4 kommentarer:

PGW sa...

Ge mig John Cusack och jag lovar att utveckla min blogg till sexblogg ;-))

Vi på Kantarellen sa...

Jösses.... var jag den första bloggen du läste. Var det det inlägget med de "fantastiska" guldkilklackskorna?

Jag tror att det var då du första gången kommenterade hos mig.Jag tror du skrev: Shit pommesfrites... jag är förstummad. :-)

The Female Dinousaur sa...

Men är du galen!? När ska jag hinna med det här? ;-)

Batbut sa...

PGW, vi kan dela på honom?
Mamse, Du tog min oskuld *S*
Biggis, när Du inte kan sova t ex?