måndag, juni 19, 2006

Resrapport del II, inbrottet

Största fördelen med att flyga tidigt är att man landar tidigt. Lunch vid poolen med tillhörande rosévin är aldrig fel. I Frankrike är det så underfundigt att det är lag på att alla pooler måste vara larmade. M a o liten risk att småtrollen druttar i vattnet utan att trollmor snabbt som attans kan rusa dit och leka Baywatch. Måste här påpeka att jag inte springer fullt lika gungigt, men fort går det.

Lite siesta under parasollet för de vuxna, de små trollen som varit uppe sedan ottan bet sig kvar med hörntänderna och körde på till de stupade klockan 23. Trollmor log nöjt och såg en sovmorgon framför sig. Tjena! 05.12 vaknar jag av ett glatt "jag ska bada nu"! Gissa vem?

Det blev en väldigt tidig dag som helt tillbringades vid poolen, så även lunchen. Sedan utövade jag föräldraauktoriteten till fullo och det blev till att sova middag för de små liven. Själv placerar jag mig på en terass utanför deras sovrum. Övriga i sällskapet är uppe vid poolen och har det gott. Sitter och halvslumrar när jag hör en bil, reflekterar över att posten verkar komma sent idag och såsar sedan in igen. Blir totalt klarvaken när jag har syster gasta som en mistlur!

Bakom min rygg har en man smugit in i huset, tagit sig upp på övervåningen och botaniserat bland smycken, plånböcker och annat mumsmums! Syrran tycker sig höra något och går in, varpå mannen kastar sig ut genom fönstret och kubbar iväg. Även detta bakom min rygg. Och jag märker absolut ingenting! Jag är inte blind eller döv, men förmodligen helt avtrubbad. Å andra sidan kanske tur att jag inget märker, för jag hade förmodligen försökt fånga tjuven.

Kan väl säga som så att det lade en viss sordi på stämningen. Visst finns försäkringar, men det täcker inte affektionsvärde för en förlovningsring och det hjälper inte heller till att fixa det praktiska med nya kort, spärra kort osv. I Frankrike är man dock inte lika blasé på inbrott som i Sverige, så där kommer polisen ut och gör tar emot anmälan. Hade dock lite svårt att hålla masken när Dupond & Dupont kliver in, dock inte i svart kostym men väl i uniform. Reseskrivmaskinen i högsta hugg och rapporten knackas ned med pekfingervalsen. Det fullkomligt kliade i fingrarna på mig att rycka in för att styra upp det hela! Men jag stillade mig....

En av plånböckerna hittades några dagar senare, flytandes i en annan swimmingpool. I den lilla bergsby vi var färdas ryktet fort, så plånboken återkom till sin rättmätige ägare. Utan kontanter men med alla kort intakta. Efter en kort sejour i micron var de som nya! Dock inte plånboken. Det är inte bra att micra läder har jag förstått.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hemskt! Finner inga ord, men glad att ni lever och är hemma i alla fall.

Bloggblad sa...

Fy, så läbbigt. Det hade ju inte behövt hända alls, men ändå, i det läget är det skönt att ingen blev nerslagen...

Humlan sa...

Hua! Inte bra för semesterstämningen!
Tur att ni klarade liv och lem!
Kan man micra korten?!?! Skulle jag aldrig ha tänkt på! (har aldrig hört om heller, är det jag som är konstig?)

Lyckliga Grodan sa...

tala om att slappna av på semestern.. ojoj..
vilka fräcka tjuvar det finns..

Anonym sa...

vilka upplevelser...

Batbut sa...

A-M, vi hade väl tur i oturen.
Bloggis, säger samma - tur i oturen.
Humlan, vet inte om man ska göra så men ibland är jag innovativ *s*
Grodan, yes there is. Och på Rivieran så tar de alltid en stöldturné under semestertider, dock har bergsbyarna hitintills klarat sig.
Lena, det kan man lugnt säga

mimie sa...

Överraskade två killar som höll på att rensa vår lgh när jag bodde i Nice och kan meddela att polisen i Frankrike i vanliga fall INTE bryr sig så mkt när utländksa personer har inbrott. Min kompis (som jag delade lgh med) pojkvän fick ringa och skälla ut dom innan dom kom och tog en titt. Sen fick vi snällt komma till stationen dan därpå för att göra anmälan. INtressant upplevelse kan jag tycka nu 4 år senare, då var det mindre kul :)

Batbut sa...

Mimie, glömde berätta att syrrans man är belgare (och därigenom pratar flytande franska) vilket kan gett oss vissa fördelar *s*. Annars har fransmän en viss tendens att vara lite snobbiga mot oss vanliga dödliga nordbor *s*
Kul att Du hittat hit btw