torsdag, juni 22, 2006

Uppvärming!

Om nu någon mot förmodan har missat det så är det midsommar imorgon. Och det har man ju firat några i sina dar. En del har jag förgäves försökt förtränga och andra minns jag med ett leende. Ärligen ska jag väl nämna att vissa kan jag inte komma ihåg hur mycket jag än försöker. Orsaken till dettta är preskriberat sedan länge. Numera förtär jag ytterst sällan alkoholhaltiga drycker. Inte av några principer utan mer av ren och skär lathet. Med stigande ålder har min förmåga att överleva en festkväll utan sviter avtagit betänkligt.

Nu är vi väl framkomna till Trollskogen, men resan hit var en upplevelse. Blunda och se följande syn framför er:
Lite lätt krockskadad bil, fullknökad med packning. I baksätet huserar två små troll, vrålhungriga och lite lätt irriterad av alltför lite sömn (vi har inte riktigt kommit över våra kontinentala rutiner). Istället för Trollfar på passagerarsidan vilar där en jättekasse med kläder, för bagageluckan var knökad med datorer, överkast, matkassar och annat "bra att ha" material. Detta åk rattas av en för dagen lite lätt sliten blondin, att jobba till midnatt är ingen skönhetskur direkt.

Vi tar oss precis utanför tullarna så börjar den sedvanliga rutinen med "jag är hungrig/törstig/kissnödig" för att åtföljas av "när är vi framme". Första kvarten lyckas jag distrahera dem genom att sätta igång den klassiska "räkna röda - vita - blå bilar" leken. Andra kvarten ägnar vi oss åt att gissa ord, och mitt i denna knoppar lilltrollet in. Mellantrollet börjar klaga på åksjuka. Men vad tusan, det har gått förr utan problem så varför inte denna gången? Trollmor steppar på gasen och håller tummarna så gott det går (testa att köra bil och hålla tummarna samtidigt, det är inte helt enkelt).

Ankommer staden som inte är en stad, men kallas så bara för att den ligger nära en internationell flygplats. Inser att det börjar bli lunchdags, så GI metoden får stå tillbaka. Här ska införskaffas färdiglagat hos den internationella kapitalistiska snabbmatsjätten, vars största fördel är att de har drive through.

Precis när jag försöker beställa vår specialkomponerade meny (laktosfritt, naturelle, utan is men med extra allt variaten) så ringer mobilen. Viktig kund - måste svara. Samtidigt börjar mellantrollet pocka på uppmärksamhet genom att frenetiskt knacka mig på ryggen. Och tjejen i kassan börjar se lite lätt itchi ut. Inser att mellantrollet har en påse i handen som hon vill jag ska befria henne från, vilket jag som ansvarskännande mor självklart gör.

Lyckas få ihop betalningen och rullar fram till utlämningen, samtidigt som jag försöker avsluta det "livsviktiga" samtalet med luren tryckt mot axeln då höger hand håller i en påse med mystiskt innehåll. Och så kommer maten. Tre drickor på bricka som ska transporteras några kilometer på guppig skogsväg. Vart ställer jag dem? Lyckas knö ned dem vid handbromsen och påsen med "gourmetmaten" får trona högst uppe på klädsäcken.

Vi påbörjar den sista kvarten på slingriga skogsvägar, med en hand på ratten och den andra upptagen av nämnda påse, ett öga på vägen och det andra på lunchen. Med tur, försiktighet och stort tålamod kommer vi äntligen fram. Det enda som återstår är nu för Trollmor att slita frenetiskt för att tömma bilen. Inser dock att första jag bör göra är att befria min högra hand från den mystiska påsen.

Då först inser jag vad den innehåller! Mellantrollets resultat av åksjukan! Snyggt förpackad i en plastpåse.

6 kommentarer:

Lyckliga Grodan sa...

god sås reder sig själv..
måste vara någon klok förälder som ingjutit självkänsla i detta barn...
pussar till er alla i trollskogen..

Vi på Kantarellen sa...

Oj... nu blev jag rikigt trött. Måste nog gå och lägga mig en stund.

Visionary soul sa...

Otroligt snyggt balanserad resa, av dig alltså! Jag är mäkta imponerad! :-)

Bambi sa...

Det är såååå trivsamt att resa med sina barn :-))) från bambi med ännu mer grå hår efter 17 mil X 2 i bilen på ett dygn....

PGW sa...

Ska vara en kvinna till att klara ett sånt äventyr :-)

Mildamakter sa...

Jisses - jag blir rent matt i hela figuren.
Dutti mamma och duttit troll - snyggt jobbat av er båda ;o)