lördag, juni 03, 2006

Fåfängans marknad

När jag var liten var jag fåfäng och ville bli vacker. Jag trodde att livet var underbart bara man var söt. Och jag levde i fast förvissning om att jag en dag skulle bli söt. Bara jag blev lite större så skulle jag bli lika söt som min rosenkindade storasyster. Och med ett tjockt svallande hår.

Men var dag vaknade jag upp till samma verklighet, ett hår som var kortklippt för att växa sig tjockt och tanig som en sticka. Och som grädde på moset hade Moder Natur gett mig ett par otroligt utstående öron. Något som jag varit totalt omedveten om, ända till den dag jag började skolan. Då var mina klasskamrater vänliga nog att upplysa mig om min likhet med Dumbo.

I hemlighet började jag tejpa mina öron på kvällen och på dagarna gömde jag dem bakom ett tjockt hårband. Men allt var förgäves, öronen stod rakt ut vad jag än provade.

Jag vet inte varifrån jag fick idén, men en dag var den där. Jag skulle operera mig! Bestämd och envis som synden började jag spara varenda krona jag fick och en dag hade jag en full spargris. Med en röst som nästan sprack av nervositet och ögon fyllda av tårar lyckades jag övertyga mina föräldrar om vikten av operationen. Och de gav med sig! Läkartid bokades och operationen beviljades, utan att jag behövde använda mina sparade kronor.


Åtta år gammal klev jag in på Karolinska Sjukhuset, med pappa i handen. Förväntansfull och nervös, lite orolig för operationen men mest av allt glad. För att jag skulle komma ett steg närmare till att bli söt.




12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är övertygad om att du har dom vackraste öronen på jorden!

Vi på Kantarellen sa...

Äntligen en vettig plastikoperation.

Lotten Bergman sa...

Här kan ni kolla på roliga öron! (Det är inte mina, jag har bara utstående tänder och öron men inte bröst.)

Mette sa...

Ojojoj - kommer det nå´n fortsättning på detta?

Anonym sa...

Åh, jag hade exakt likadan komplex som du men fick ingen operation...

Bloggblad sa...

Utstående öron hade jag inte. Men jag var rätt knubbig och hade kort hår. Och drömde alltid om att vakna upp en morgon med långa blonda lockar. Smal och söt...

Och nu, massor av år efteråt, inser jag att jag inte alls var tjock utan faktiskt ganska söt... Tänk om jag hade insett det då! Jag var helt övertygad om att de som sa att jag var det, ljög alldeles förskräckligt.

Cornelia sa...

Min gubbe har sådana öron - han passar i dem tycker jag

Batbut sa...

Konstigt hur man ibland kan växa in i sina mindre fördelaktiga sidor. Fast i mitt fall satt det så djupt, jag gick med mössa sommartid för att slippa skämmas. Så jag var glad för operationen, även om den i sig inte gjorde att livet blev lattjolajban

Gagga sa...

Ska berätta något för dig när vi träffas i augusti :)Bara för dig :)

Batbut sa...

Men nu blir jag nyfiken....*S*

Anonym sa...

This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
»

Anonym sa...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»