Tänk er följande scenario:
Ni gör ett inköp på en produkt och går helt by the book. Så kommer produkten och det visar sig att den är felaktig. Leverantören har skickat ut en trasig vara. Då blir man liiiiite gramse. Men det löser sig. Det går att skicka tillbaka produkten, en s k RMA som det heter i teknikbranschen.
Under tiden som RMAn behandlas så skickas faktura ut på leveransen. Det går väldigt fort att få ut fakturor. Det är avsevärt svårare att skicka ut kreditfakturor. RMAn tar låååång tid att behandla och påminnelser skickas under tiden på ursprungsfakturan. Inte så snyggt. Förklarar gång efter annan att produkten är returnerad, vi väntar på kreditfaktura.
Så kommer kreditfakturan efter 2 månader (!) och sjuttioelva påminnelser. Då tar leverantören ut 35:- i fakturaavgift. För en faktura som de är "skyldiga" till. Men vi ska betala för att de gör rätt för sig. Visserligen är det ett litet belopp, men det är inte det jag reagerar mot. Jag tycker det är otroligt småsint och fult. Å andra sidan, om denna multinationella koncern gör så på alla sina fakturor så blir det en slant.....
Logiskt? Inte mycket. Snyggt? Inte alls. Snålt? Defintivt! Jag funderar starkt på att bli en Don Quijote och slåss mot de stora, fula jättarna! Inte för pengarna, men för principen. Vad hände med gammal hederlig moral?
5 timmar sedan
3 kommentarer:
Jaa, sånt retar mig till vansinne!
Det är ju den som har lagt ner massor med tid på att ringa sjuttioelva gånger som borde ha betalt! Fast det skulle man ju aldrig få, för då skulle väl folk sätta det i system... *s*
Nejnej moral har de stora slutat med. De väntar också med att betala sina egna fakturor, skiter väl de i om jag vill ha pengarna efter 30 dagar, de betalar efter 60 om de känner för det. Bah!
Humlan, jag funderar skarpt på att lägga ned energi på att bråka om sådant här. Bara för sakens skull!
PGW, visst är det sjukt! Jag blir skogstokig när jag tänker på det
Skicka en kommentar