söndag, april 15, 2007

Summa sumarum

Om jag ska tolka tecknen rätt så har det dykt upp en del nya läsare. Nu vet jag iofs inte om de är one nighters eller frequent flyer kategorien, men jag är inte den som är den. Alla är välkomna! Eftersom jag har ett visst (årets understatement?) kontrollbehov och då per automatik förutsätter att min omgivning har detsamma, så tänkte jag underlätta för er med en kort presentation av personerna som förekommer på denna blogg:

Huvudpersonerna är:
Trollmor, en kvinna som är tjugotjugo någonting. Lite lätt överenergisk kombinerat med djupa svackor som botas med tv spel. En viss tendens för att råka ut för mystiska & oförklariga olyckor (någon som sett Gasljus? Kanske det är förklaringen...). Just nu är hon ynklig, då hon varit sjuk i närmare 2 veckor. Kvinnan är emotionellt underutvecklad och tror att hennes värde enkom räknas i hennes prestationer. Och hur bra presterar man när man är sjuk? Exakt! Dock jobbar hon på att förändra detta faktum. Spännande upplösning i nästa avsnitt?

Trollfar, som alltid finns där om än oftast i skuggan. Drar sig gärna undan offentligheten och trivs bäst framför 42'' (nu fick jag det sagt!). Nu är det dock slut med sötebrödsdagarna, efter några månader i karens ska han ut och slita i sitt anletes svett igen. Trollmor blir av med sin handyman och får börja strukturera sin tillvaro. Hur ska detta gå? Kommer de två huvudpersonerna kunna stötta varandra eller väntar vi nya kriser? Spännande uppföljning i nästa avsnitt!

Mellantrollet, klok som få med ett svajigt humör som sätter henne i klistret. En filosof, med ett hjärta av guld men som tyvärr inte riktigt knäckt den sociala koden. Efter att ha råkat mycket illa ut i sin klass, där hon fick rollen som syndabock (med intolleranta föräldrar som ivriga påhejare till "the leader of the gang") så har hon precis före påsklovet fått börja i ny klass. Vi ser fram emot att få möte en glad, lycklig tjej som går till skolan med lätta steg. Spännande uppföljning de kommande episoderna!

Lilltrollet, en femme fatale i miniformat. Döljer sin klokhet bakom det söta ansiktet och en kaxig attityd. Familjens vallhund, som ser till att alla är där de ska. Nybliven skolelev som fokuserar på det sociala framför kunskap samtidigt som hon besitter mer kvaliteter än man kan tro. Spännande utveckling denna säsong!

Trollmormor, sitter uppe på ett moln och pimplar drinkar, röker som en borstbindare och tycker att hennes barn är en katastrof. Hon är numera utskriven ur bloggen, men gör enstaka gästframträdande då och då. Oftast när Trollmor får en emotionell depp, för vem är inte boven i draman om inte Modern?

Trollmorfar, emotionellt handikappad men med ett IQ som går i topp. De dagar som han kommer ihåg att han har ett sådant.... hjärntumören (en ofarlig sådan) gör honom lite lätt förvirrad ibland (årets understatement nr 2). Även trollfars framträdanden sker sporadiskt. Han har gjort sitt och njuter numera av frukterna av sitt arbete.

Handlingen utspelar sig oftast i den Kungliga Huvudstaden, nära de sköna gröna oaser som finns här. Sommartid flyttar vi raskt några mil norrut, till spenaten i Trollskogen. Handlingen svänger rejält, från det vardagliga till totalt meningslöst svammel. Däribland enstaka små guldkort i form av dialogerna mellan Trollmor och ättelägg. Ibland är det drama av värsta sort, för att avsnittet därefter enkom handla om filosofiska funderingar. Lite då och då kommer små dråpligheter fram, men allt som oftast är det Trollmor själv som står i centrum. En riktig primadonna, om än inte med samma paranta utseende och yviga gester.

Inte för att jag vet om ni blev klokare av detta, själv blev jag mest förvirrad! Hur som, håll tillgodo. Detta är vad huset förmår

10 kommentarer:

Ankan sa...

Tack för den snabba resumén Batbut. Nu slipper jag sitta och pussla ihop persongalleriet utan kan luta mig tillbaka och njuta av dina ups and downs :-)
Kram

PGW sa...

Såsom trogen läsare sedan länge så kan jag bara intyga att sammanfattningen var utmärkt! :-)

Jag är så himla nyfiken på Mellantrollets upplevelser i nya skolan, trivs hon?

Anonym sa...

Givande även för en frequent flyer som jag. :)

Kram på er.

... sa...

Även denna stadiga prenumerant intygar att kvalisorten på denna produktion ständigt är hög och således rekommenderas varmt.

Men 27 år? Jag trodde inte du var en dag över 25!

mossfolk sa...

En till trogen läsare som sätter högt betyg på presentationen :)
...och som också undrar hur mellantrollet trivs i sin nya klass?

Bambi sa...

Ja, kan bara instämma med övriga mycket bra presentation!

Anonym sa...

Det låter som pytt i panna - men jag vet att den är underbart god! ;-)

Anonym sa...

Bra beskrivet! Jag behövdes uppdateras lite:-) Men inget skrivet om silvertejpen och dykardräkten????

Anonym sa...

Trots att jag läst här tidigare så kändes det som en fantastisk berättelse bara detta.

Batbut sa...

Tackar Ankan!
PGW, på A svarar vi tack och på B - det går bra. Peppar peppar!
Tackar Myra, du har samlat många points *S*
Kimmi, 27? Tjugotjugo skrev jag ju...
Tackar Mossfolk, Du får en prenumerationsgåva snart. Och mellantrollet trivs bra... så skönt!
Tack Bambi my friend
Snurran, en gräddstuvad sådan -fyllig och beroendeframkallande?
A-M, jag måste ha lite hemlisar kvar!
Christina, tackar. Det värmde. Kanske ett filmsynopsis?