måndag, april 02, 2007

Totalt maktlös!

Idag var dagen D, möte med alla inblandade. Som kan påverka mellantrollets skolgång. Vi sitter där allihop för att vi vill hennes bästa. Men de som skulle kunna hjälpa till, förändra och påverka - de var inte där. De andra barnens föräldrar. För vi fick det bekräftat, att det försigår en dialog där vi inte är inblandade. Där man utsett mellantrollet som syndabock och de förseelser de egna barnen gör ursäktas, bortförklaras eller förnekas totalt. Och där skolan inte kan förändra, för som de säger "vi kan tyvärr inte uppfostra föräldrar". Vi har även fått bekräftat att det finns en liten spindel i nätet, som manipulerar och styr. Med små subtila medel, så att när skolan försöker ta det med föräldrarna kan de lätt slå bort det. För det finns inget konkret att ta på. Och de kan alltid kontra med "men det är mellantrollet som slåss".

När en av skolans personal hade pratat med en förälder och sagt något om "mellantrollet är känslig, och ni måste visa en försåelse för det" så fick hon svaret "nej, inte när mitt barn är inblandat. Då har jag ingen förståelse". Så vi kämpar mot något vi inte kan rå på. Som vi inte är inbjudna till. Och som de i sin tur låter sina barn direkt eller indirekt ta del av. Så även mellantrollet kämpar en strid som är förlorad från början.

Fy fan för somliga människor säger jag! Som blundar för att sanningen faktiskt kan ha flera sidor. Som väljer den enkla vägen för att slippa engagera sig. Som skuldbelägger andra för att fria sitt eget barn. För de som väljer att offra en som inte kan värja sig, för att det är enklast så!

11 kommentarer:

Humlan sa...

Nu är jag tårögd igen! Av ilska, av medkänsla och för att jag känner din maktlöshet.

... sa...

Önskar jag hade några kloka ord att säga, men det har jag inte. Om något barn var ett "problembarn" på Loppans dagis/skola, hade jag givetvis velat vara på plats, höra orsaken, och tagit del av den gemensamma planen för hur vi TILLSAMMANS ska kunna komma till rätta med saker...

Klart också att man vill hålla på sin rätt, men kanske hade det varit bättre för Trollis välbefinnande att gå i en annan (läs bättre) skola. Jag vet att skolan har en skyldighet att reda ut detta, men så länge de inte fixar det så mår ju både du och Trollis kass. Och det är inte rätt. Tyvärr är det väl så att man inte kan ändra på andra hur gärna man än skulle vilja.

All tid och energi som nu går åt till att slåss hade kommit Trollis bättre till nytta menar jag...

Hoppas du förstår hur jag menar. Känner med er av hela mitt hjärta och skulle vilja ställa till med ett rent helvete på Trollis skola! :-)

Anonym sa...

Jag förstår precis hur maktlös du måste känna dig just nu.

Du kan inte tänka dig att skriva till föräldrarna, på samma sätt som du skrivit i bloggen? Du har ju uttryckt det så bra här att de helt enkelt måste se allt från en annan synvinkel.

Trollmor sa...

Man kan som förälder inte alltid i alla lägen veta/tro att ens eget barn är oskyldigt. Kommer storasyster hem och säger A o B gjorde så och dom sa si. Då brukar jag fråga henne vad gjorde du då? Inte för att skuldbelägga henne utan för att få henne att inse att hon kanske oxå har haft del i det som hänt, och för att JAG ska försöka få lite koll på vad som verkligen hänt. Det har hänt att jag har ringt hem till det andra barnet för att få händelsen från båda håll, och då brukar det lösa sej. Men det gäller ju att den andra föräldern är öppen för att även deras barn kan ha gjort nåt fel...

Blev det rätt nu? Ja, du fattar nog vad jag menar, eller...

Anonym sa...

Jag blev så arg så du får det här på båda ställena så du inte missar det :-):

Och nu har jag läst både här och bloggen och.. va i helvete är det för djävla personal på skolan som bara kallt konstaterar o ta mig fan fastslår att de inget kan göra.. ?????... Det är ta mig fan deras förbannade skyldighet att motarbeta och att INTE bara konstatera att.. "så här är det"... Deras förbannade skyldighet och inget annat.... För helvete.. hur kan man sitta och bara rakt av konstatera och VETA att det finns föräldrar som resonerar så benhårt som de gör... Och tillåta det... För det är ju för fan det de gör; TILLÅTER det... De ser det alltså som fullt acceptabelt att vuxna/föräldrar inte bara själva är fulla av inskränkthet och sitter på höga djävla svarta fula moln av självgodhet utan dessutom ÖVERFÖR det på sina barn....

Där en djävla skola sitter o säger att "de inte kan förändra [det som pågår i det här fallet]"... Där en djävla skola sitter o säger att de inte kan uppfostra föräldrar... Ursäkta mig men vad är det för djävla piss-skola.. ???... De KAN sätta ner foten djääävligt hårt o djupt i backen o vägra acceptera det här beteendet men istället ta mig fan uppmuntrar de mobbing... Kan de göra det tydligare än så här.. !!???


Det är TA MIG FAN skolans förbannade skyldighet OCH ansvar att inte sitta på sina feta häckar och låta det här vare sig förekomma eller försiggå... Så länge de gör det visar de ju - som jag kanske sa nyss men det tål isåfall att upprepas - att de arbetar FÖR mobbing och utfrysning... BÅDE från föräldrar och barn.....


De ta mig fan inte bara KAN sätta ner foten så djupt som ner till helvetet självt - de ta mig fan SKA göra det................




Tycker jag alltså i all ilskan som rann på mig.........


!!!.. KRAM.. !!!

Anonym sa...

*ynk*
Oj jisses så jag svär så här rakt ut i offentligheten... Sätt gärna svordomsfiltret på högsta på mig.. det kan visst behövas.. ibland...

*skäms.. nästan*

Anonym sa...

Egentligen skulle jag vilja säga att jag är förvånad. Tyvärr är jag inte det. Men jag FATTAR bara inte hur de där människorna tänker. "Morskan"

Anonym sa...

Det finns alltid fega människor. Personal som inte vågar. Föräldrar som gör sina barnen björntjänst. Lilla mellantrollet har en sån otroligt tur vad gäller föräldrar. Ni ä fantastiska.
När jag läser om mötet blir jag också arg. Tänker på er.
kram

Batbut sa...

Humlan, så mkt tårar som kommit ut trodde jag inte att jag hade.
Kimmi, ibland måste man inse att saker och ting inte går att förändra. Oavsett hur rätt man än har. Och det är dit jag kommit nu! Hoppas jag...
Monica, jag har provat att prata med dem. Men de tycker att det är enklare att lägga ansvaret hos någon annan än att se sitt eget barns roll i det hela..
Trollmor, förstår vad Du menar. Jag har provat det, men responsen är noll...
Tack Drottningen! Just de där orden kommer jag att få ur mig, när tiden är mogen och mellantrollet är safe!
Morskan, jag tror de är inkapabla till tänkande!
Tack Inna, vi gör vårt bästa. Hoppas det räcker

Anonym sa...

Det mesta kloka är redan sagt. Med allehanda känslor man känner.
För vår del fick vår trollunge till slut byta klass. Och därmed både kompisar och inkompetenta föräldrar. Det löste sig - nej, det löste det mesta och plötsligt slutade trollungen både ilskna till och slåss. För han fick det skyddsnät som alla ungar HAR RÄTT TILL under sin skolgång. Inte minst vettiga lärare som vågade stå upp för honom.

Batbut sa...

Airam, så skönt att höra att det finns bra lösningar. Vi hoppas på detsamma