fredag, augusti 11, 2006

Fåfängan versus snålheten

Så kom den där roliga dagen. När körkortet ska bytas. Mitt värsta är att bli fotograferad. Vad jag inte förstår är varför alla kameror måste vara utrustade med förstoringsglas och zoom så att alla eventuella skavanker framträder extra tydligt.

Tar mig ändå i kragen och uppsöker en fotoautomat. Inser att jag är helt osminkad, har dock lite solbränna i ansiktet så jag slipper den grönaktiga looken. På med lite läppmojs och en hand genom håret. För att inte riskera att blinka i fel ögonblick spärrar jag upp ögonen så mycket jag kan. Försöker mig på ett försiktigt leende - klick! Så var det klart.

Ut kommer 4 identiska bilder. På en naturelle dam med vilt stirrande blick. Det ser ut som om jag går på uppåttjack. Iofs kan mina 4 koppar kaffe falla i den kategorien kanske...

Jag bytte även pass tidigare i år. Då var jag klart redo. Sminkad och fixad i håret. Vad blev resultatet? Jo tack, jag ser ut som någon som maken köpt via postorder. Inte helt lyckat alltså.

Så vad är då dilemmat? Jo, ska jag slösa 200:- och gå till en riktig fotograf eller ska jag låta ekonomin råda? M a o, vilket är starkast - fåfängan eller snålheten?

Hade jag kunnat hade jag lagt in en såndäringa röstningspryl, men det orkar jag inte mecka med idag inte. Jag litar på ert otroliga intresse för mitt liv....*s*

5 kommentarer:

PGW sa...

Och VAD är det nu för fel på den grönaktiga looken!! Hrmf!

Bloggblad sa...

Eller slösa 20 000:- på ett litet lyft så du blir som en porslinsdocka... :)

Skämt åsido. Fotoautomater är grymma. En av mina allra första bloggningar förra sommaren var just att det var en annan tant som de glömt sudda bort... för jag fick se resultatet direkt på skärmen och godkänna eller inte. Och det blev INTE för den tanten kände jag inte. Men nästa tant såg likadan ut... :(
Varje gång jag måste visa körkortet är jag noga med att påpeka att den tanten inte är jag...

Humlan sa...

Jag betalade en fotograf för att få bild till nytt pass och ID för ett år sedan... Inte värt pengarna! Inte hade karln (naturligtvis en man) vett att tala om att en tofs av håret stod rakt ut! Och inte kunde han ta om det heller! :(

Anonym sa...

Gud vad jag tyckte det här inlägget var roligt!! Men förstår din vånda. Man skall ju ha körkortet i 10 hemska år!!
Min dotter gjorde pass i somras och fick då godkänna bilden eller ta om. Att de inte kan göra så i fotoautomater också! Det vore ju smidigt. Fast då tjänar de väl inga pengar, för om det blir skit av korten så tar man väl om dem?Nåväl, jag tror att du egentligen blev superbra på korten!"Morskan"

Anonym sa...

Vet du väl att man är "vackrast när det skymmer" å andra sidan so what...det är rätt irrelevant om man är tjusig eller inte på körkortet huvudsaken man har ett körkort aldrig hört nån bli av med det pga "fulhet" men det är klart "är du så ful som din bild på körkortet så behöver du den där semestern "läste jag på roliga citat,,,flinar ,,Filifjonkan hon är vacker sanna mina ord