onsdag, november 08, 2006

Tomt var det här!

Mellantrollet: Mamma, varför måste man gå i skolan för?
Trollmor: För att lära sig en massa saker som är bra att kunna
Mellantrollet: Men jag kan redan massor!
Trollmor: Jag vet, och det är sådan Du lärt Dig. Och nu behöver Du lära Dig lite till
Mellantrollet: Men jag kunde en massa redan när jag föddes.
Trollmor: Lite kan man när man föds, men det mesta kommer med erfarenhet
Lilltrollet: Mamma, vad är erfarenhet för något?
Trollmor: När man lärt sig saker och sedan kommer ihåg
Lilltrollet: Hur menar Du?
Trollmor: Om man säger att huvudet är som en bokhylla. När man föds är den nästan tom. Men varje gång man lär sig något så stoppas det in en bok i hyllan. Och så småningom är bokhyllan full med böcker.
Mellantrollet: Så nästa gång man ska göra samma sak kan man ta ut boken så kommer man ihåg hur man gör.
Trollmor: Exakt!
Lilltrollet: Mamma?
Trollmor: Ja?

Lilltrollet: Det är ganska tomt i Din bokhylla va?

7 kommentarer:

qi sa...

Det där lilltrollet har i allafall väldigt välfyllt vad gäller sitt humorbibliotek...
:-)

... sa...

Undrar nästan om det inte finns lite väl många böcker det där biblioteket!

Jag står fast vid Sibirien.

Anonym sa...

Vad svarade du på det????????"Morskan"

Anonym sa...

Åhh dessa småtroll i Batbutistan..deras hyllor är sprängfyllda,,men helt underbara böcker,:)

Mildamakter sa...

*hickar av skratt*...vilka underbara kommentarer dina troll bjuder oss på :o)

Anonym sa...

*skrattar högt* dina små troll är underbara! :-)

Batbut sa...

Kan väl säga att det gäller att man har ett gott självförtroende och bra minne när man pratar med de små liven *S*