söndag, november 05, 2006

Words....

don't come easy to me var det någon som sjöng en gång i tiden. På det glada 80 talet tror jag det var och har jag inte helt fel hette smörsångaren Leonardo David. Jag har aldrig riktigt greppat vad han menade, för hos mig har orden runnit på som värsta Niagara fallet. Never ending story mer. Men nu har jag börjat förstå honom. Min verbala inkontinens börjar gå över. Kanske skönt för omgivningen men jag lider av det.

Innan behövde jag bara lägga fingrarna på tangentbordet så sprutade det ut ord i allehanda konstellationer. När trollen skulle ta det lugnt berättade jag alltid egenhändigt komponerade sagor, som skapades i samma stund som jag berättade. Och innan jag skulle sova på kvällen låg jag alltid och "skrev" noveller i huvudet. Sedan kom de inte så mycket längre, men det blev iaf ett antal noveller med årens lopp.

Men den sista tiden har den där inre rösten tystnat. Historierna och fantasin har gått ned på lågvarv, hjärnan har gått i ide. Totalt vaccumförpackad och klarar bara av dagens uppgifter. Något större utrymme för fantasi och skapande finns inte. I början var det skönt, med tystnaden. Utan den där berättar rösten som pockade på och ville fram. Jag kunde vila i stunden, låta hjärnan hämta kraft. Men nu vill jag ha den tillbaka! Så om det är någon därute som lånat den - please låt mig få den tillbaka. Jag lovar att behandla den snällare den här gången. Promise!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du har nästan fel ;o) F.R David heter han. Men vad initialerna står för har jag ingen aning om *s*

Ordlagret kanske sinade tillfälligt. Ibland kan ordflödet torka ut, men det kommer tillbaka. Leta inte efter orden bara, strunta i dem. Då brukar de komma tillbaka, om inte annat för att de undrar varför du inte letar efter dem =)

Bloggblad sa...

Det kommer tillbaka! Jag skrev inget på alla år när barnen var små och medan jag jobbade heltid - när de var halvstora. Man behöver lite tankevila ibland, det måste rinna till i Källan!
Har du läst "The Artist's Way"? Den heter "Öka din kreativitet" på svenska, skriven av Julia Cameron. Där förstår man var kreativiteten kommer ifrån.

Anonym sa...

Du lär väl ha en del i lager att bearbeta!
Kram U

Bambi sa...

Tror du inte du haft liite för mycket av jobb & sånt?

Batbut sa...

Tess, close enough...*S*
Bloggis, har läst den. Men det var ett tag sedan, kanske dags för repetition?
Ulrika, kanske... ska ta tag i det. Också! Kram
Bambi, kanske.... fast bara kanske...*S*