torsdag, oktober 13, 2005

Onyttig info

Fick lära mig ett fint uttryck idag:

Må Dina fienders hår växa inåt

Tycker det är rätt bra, talande och ändå inte så brutalt. Säger liksom det man känner.

Funderar även på att börja med ett litet lexikon, upptäckte för ett tag sedan att Urping inte var så allmänt utbrett ord som jag trodde. (betyder snygging för de icke initierade).

Och så kom jag ju på ett alldeles eget ord häromdagen, Betuttelse! Tycker också det är rätt talande.

Nu ska jag inmundiga en sen lunch innan nästa möte!

8 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Min mamma sa alltid betuttelse. Men jag säger inte det till nån. *viskar*

Humlan sa...

Om du nu inte får komma på nya ord, så kan du väl samla alla bra uttryck. Dagens var bra, det lånar jag!

Theron o familj sa...

Betuttad har jag hört, men inte betuttelse. Och urping har jag heller aldrig hört, skulle aldrig fattat vad det betydde..
Ska prova säga det till maken ikväll, få se om han har hört det förr? ;)

The Female Dinousaur sa...

Nya ord är kul! Fast dom gamla du använder, använder du på ett bra och läsvärt sätt också... :-)

Batbut sa...

Biggis, me like u!
Mamma Mu, vad sa maken då? Var han en urping?
Humla, tackar för supporten.Ska försöka memorera när jag dyker på ngt bra.
Jenny och Mamse, vad säger man? Jag tillhör kanske samma generation som era föräldrar, rent mentalt *asg*

The Female Dinousaur sa...

Me like u 2!

Lyckliga Grodan sa...

betuttad är ett ord jag är uppväxt med. men inte betuttelse.. urping är ett för bra ord.. det tackar jag för..

Anonym sa...

Efter att jag rafistulerat i min minnesbank kan jag nog påstå att ordet Urping kommer från 40-talet och i sin begynnelse syftade på "läcker tjej". Dock kan det ju vara så att ordets betydelse idag är mer utbrett och även kan syfta på det manliga könet. Vad vet jag...