I hundraåttio, kan man väl säga! Gårdagskvällens mys för de stora trollen slutade med sjukhusbesök mitt i natten. Lilltrollets laktosintollerans nådde oanade höjder efter helgens kalasande så farbror Doktorn, som var en tjej, fick uppsökas. Klockan 03.24 låg vi till sängs igen!
Det var en trött måndag. Mycket trött sådan. Hade ett kundbesök jag var tvungen att klara av och så ett myndighetssamtal, å en kunds vägnar. Och vilket samtal!
Den totala brist på smidighet och medmänsklighet jag stötte på idag måste ha slagit någon form av rekord! I korta drag har följande hänt:
1. Kund betalar in Skattefordran för sent.
2. 1 vecka efter kommer ett brev om att fordran överlåtits till Kronofogden.
3. Samtidigt bifogas ett formulär som ska fyllas i om fordran är reglerad, så görs. Med notering om inbetalning till Skatteverket.
4. Leverantör ringer och säger att krediten är spärrad p g a obetald fordran hos Kronofogden
5. Samtal till UC bekräftar detta. Fast UC har tydligen ingen skyldighet att informera om när man hamnar där!
6. Ringer Kronofogden för att höra vad man kan göra. Och det var ingen lek....
Pengarna skulle kunden förstått att de skulle till Kronofogden, trots att kunden gjorde betalningen 1 vecka innan kravet! Summa sumarum så har kunden en sinkadus med pengar tillgodo hos Skatteverket och är skyldig Kronofogden samma summa.
Nemas problemas, det borde de enkelt kunna överföra eftersom det i grund och botten är samma myndighet och så här i datateknikens tidsålder.
Nein nein nein! Das går absolutely nicht! Kravet kvarstår hos Kronofogden. Eventuellt kan de avskriva skulden nästa månadsslut, när de gör kontoavstämningar sinsemellan. Fast det kan de inte garantera, för de kanske inte hinner med.
Och under tiden har kunden en betalningsanmärkning hos UC, som förhindrar krediter hos leverantörer och liknande.
Enligt den parodi på människa jag pratade med hos Kronofogden så fick kunden skylla sig själv! För om kunden inte varit försenad i första skedet hade inget av detta hänt, pilutta oss. När jag frågade varför de inte kunde aviserat att vi betalat in till fel konto, när de fick vårt formulär, så hade han ingen som helst förklaring. Kontentan var dock att kunden skulle stå i UC som straff, för att lära sig att så gör man inte!
Tror ni jag var arg? Typ ganska, men jag är lite stolt över mitt svar på frågan om vart jag ville åstadkomma; Jag vill ge en inkompetent och osmidig byråkrat chansen att handla lite medmänskligt!
Svaret på det blev ett högt och ljudligt skrik "inkompetent kan Du vara själv" och så PANG!
Vem vann fighten?
17 timmar sedan
10 kommentarer:
DU saklart!! Man vinner ju inte om man slanger pa luren! What a looser...
hej och hå...Gummitå..
nää.. jag har inget klokare att säga..
skattemyndigheterna och jag är inte kontanta sedan nåt år tillbaka.. fick en liten flashback där.. huuuuu...
Inkompetenta byråkrater? Varför blir jag inte förvånad?
Slänga på luren är väl det lägsta!
Det värsta med inkompetenta människor är att de oftast inte fattar att de är inkompetenta...
Och själv känner jag mig oftast så maktlös mot dessa människor och vad de ställer till med.
jamen Humlan detta innebar ju att aven vi kan hora till den inkompetenta kategorin, vi har bara inte fattat det....
Du vann, men vad trist det är när folk inte vill vara resonabla.
jajaja...vad säga? Förvånad? Inte ett smack!
Om allting fungerade smidigt - tänk så många som bleve arbetslösa då... Nej, heja krångelsverige!
*flinar i mjugg*
Välkommen till sosse-Sverige. Du har enligt kronofogden och skatteverket alltid fel och straffas direkt för det, tills du möjligen bevisar motsatsen.
Tja, förvånad blir man inte.
Vad som dessutom är riktigt sorgligt är att Din kund kommer att ha en betalningsanmärkning i fem år framåt.
D v s kunden får i fem år framåt försöka förklara för sina leverantörer vad som skett och varför. Och hoppas att leverantörerna godtar förklaringen.
Det är kul nästan jämt. Som företagare.
Skicka en kommentar