fredag, juli 21, 2006

Upp till bevis!

Jag är faktiskt hyffsat duktig på att laga mat, även om somliga har tvivlat på min förmåga. Kanske med viss rätta då jag missat Cyberkocken ett antal gånger, men nu så! Har alla ingredienserna hemma (ingår i mitt bassortiment), däremot saknas kameran härute i Trollskogen. Eller rättare sagt, kameran finns men inte den däringa lilla kabelns så att jag kan lägga upp bilderna. Men ni får använda er av fantasin, förmodligen blir det godare så *s*.

Ingredienserna var alltså soltorkade tomater, broccoli, räkor och ost - vilket kändes perfekt för en lätt sommarlunch. Speciellt som vi hade gäster och allt. Jag tillhör en lite udda sort, jag lagar aldrig mat efter recept och smakar inte heller av. Däremot luktar jag på alla ingredienser för att se om de passar ihop. Oftast sviker luktsinnet inte, även om det har blivit några missar genom tiderna...*s*. Så här blev dagens lunchmeny iaf:

Trollskogens sommarsmörgås med grönska:
Ingredienser (4 pers):
Ca 7 hg oskalade räkor (jag antar ni förstår att de ska skalas före användning?)
1 liten burk soltorkade tomater
Ca 2 dl grovriven parmesan
1 stort broccoli huvud
Grovsalt
Olivolja
3 dl creme fraiche (lätt)
2 mtsk lättmajonäs
1 klyfta vitlök
1/2 gurka
Vitpeppar
4 -6 skivor vitt rostat bröd


Rör ut majonäsen i creme fraichén, finhacka vitlöken och rör i. Smaksätt med salt och peppar. Sköj och skala gurkan, samt finhacka i små tärningar och rör ned. Skär tomaterna i tunna strimlor och rör i. Rör ned räkorna och låt stå för att dra åt sig smaken. För ni som gillar mat med lite mer styrka - krydda med lite chillipulver. Skölj broccolin och koka några minuter i vatten. Slå av vattnet och stringla lite olivolja över samt strö lite grovsalt över.

Rosta smörgåsarna, skär dem i trekanter och lägg upp lite röra på var och en samt strö över grovriven parmesan, servera med broccolin "on the side" (går självklart att strö lite parmesan här med om man gillar det - blir en skön smakblandning). Gott och lättlagat en varm sommardag!

5 kommentarer:

Ilva sa...

jag ar mallos-you did it! Vad kull battis! Och gott verkar det med. Nu jaklar maste jag koka ihop nagot i morgon!

Vi på Kantarellen sa...

Låter ju smaskens.

Kan man få bli bjuden?

Anne sa...

Det lät suveränt gott! Tack för ditt bidrag!

Batbut sa...

Ilva, den dagen Du är mållös finns inte *s*. Möjligen om Du får en sådan halsfluss som mig...
Mamse, absolut. Jag kan komma och prya när Stephan behöver chilla lite *s*
Anne, hoppas det smakar likadant oxå *s*. Om inte annat så var jag snabb iaf...

Anonym sa...

Your are Nice. And so is your site! Maybe you need some more pictures. Will return in the near future.
»