torsdag, november 13, 2008

Ipreds vara eller icke vara

Förra vändan i nedladdningsdebatten stod jag över. Funderade även på att göra det den här gången. Kanske jag gör det eller kanske jag inte gör det. Jag själv tillhör den skaran som inte har laddat ned vare sig musik eller film, och har heller inga funderingar på att göra detta.

Det är inte något moraliskt ställningstagande, för så långt har jag inte hunnit, som det är av ren & skär lathet. Jag lyssnar mestadels på radion, någon Ipod eller dylikt äger jag inte. TV och film kollar jag sällan på, m a o jag har inte behovet och tillhör således inte målgruppen.

Argumenten emot nedladdning tycker jag mig förstå. Om man förenklar det hela så tar man något som någon annan skapat, utan att betala för det. Och det är normalt sett inte okej, lika lite som att jag får läsa tidningen gratis i affären. Jag får inte heller gå dit och scanna in den för att läsa hemma. Så långt är jag med.

Men vad är argumenten för nedladdning? Kan inte någon förklara det mycket enkelt och förkortat för mig så kanske jag kan bilda mig en åsikt sedan.

Inte för att det lär göra någon större skillnad i det stora hela, men det skulle vara roligt för mig att för en gångs skull ha en åsikt i samhällsdebatten.

Tackar allra ödmjukast på förhand, för jag är i trygg förvissning om att någon kommer hjälpa mig med detta. Kanske flera stycken t o m.

Inga kommentarer: